105 Citea Hybrid voor De Lijn

De Lijn mag van de Vlaamse regering 123 hybride bussen aankopen. Hierdoor vergroot het aantal hybride bussen van 79 tot 202. Grote winnaar is VDL Bus & Coach met de Citea SLF120 Hybrid.

In totaal mag VDL 105 Citea SLF120 Hybrid leveren. “Wij zijn bijzonder trots dat we weeral zoveel bussen voor De Lijn mogen bouwen. Het verkrijgen van een order met een dergelijk hoogwaardig innovatief karakter met betrekking tot het verbeteren van brandstofverbruik en het verminderen van schadelijke emissies, bewijst dat VDL met haar ontwikkelingen voorop in de markt loopt”, aldus Willem van der Leegte, supervisor VDL Bus & Coach Belgium.

De VDL Citea SLF-120 Hybrid voor De Lijn. © VDL.

De VDL Citea SLF-120 Hybrid is een nieuwe generatie serieel hybride bus. De voertuigen voor De Lijn zijn uitgerust met een serieel hybride systeem van Siemens (ELFA) en een 4,5 liter Euro 6 dieselmotor van Cummins. De achteras wordt aangedreven door een elektromotor waarbij de elektrische stroom ofwel afkomstig is uit het batterijpakket (er wordt dan zuiver elektrisch gereden) ofwel opgewekt wordt door de dieselgenerator.

Als de dieselmotor draait, worden tevens de batterijen bijgeladen. Daarnaast worden de batterijen ook opgeladen door recuperatie van de remenergie. Het batterijpakket kan voorzien in 17 kWh, zodat een vrij ruime elektrische autonomie bereikt kan worden. Dat wil zeggen dat over een vrij grote afstand 100% elektrisch gereden kan worden.

De hybride Citea’s voor De Lijn worden uitgerust met een start-stopsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat de dieselmotor bij haltes of bij stilstand uitgeschakeld wordt en de bus volledig elektrisch wegrijdt. Dit betekent 0% uitstoot. Daarnaast wordt een aanzienlijke brandstofbesparing gerealiseerd. Zo’n 30 tot 35% minder vergeleken met een traditionele dieselbus.

Doordat het batterijpakket op het dak van de bus gemonteerd is en doordat het meergewicht beperkt blijft, zijn er nauwelijks consequenties voor de capaciteit. De hybride Citea’s voor De Lijn zijn uitgevoerd met 25 zitplaatsen en 5 klapstoelen. De totale capaciteit bedraagt 95 personen.

Daarnaast worden bij Van Hool 18 newA308Hyb besteld. Hiervan rijden er in Brugge al vijf stuks rond. Van Hool was na de toekenning van de gunning aan VDL naar de Raad van State gestapt om deze te laten vernietigen. De Raad heeft de vordering op 1 april jl. echter verworpen.

386 nieuwe bussen

De levering van deze 123 hybride bussen – totale prijs 38,2 miljoen euro – past in de aankoop van 386 milieuvriendelijke bussen, die begin 2013 goedgekeurd werd. Uit deze eerdere bestelling mogen we de eerste bussen binnenkort op de baan verwachten. Wat komt er zoal bij (opgelet, reeksnummers zijn nog onder voorbehoud!):

De 5598 werd op Busworld 2013 voorgesteld.

Drie elektrisch aangedreven newA308 (5598-5600) zullen in Brugge gaan rijden. De vijf waterstofbussen (newA330FC – 5601-5605) worden ingezet op de lijnen ten noorden van Antwerpen. Het vulstation in de Antwerpse haven is onlangs opgeleverd.

Enkel het logo op de Crossway LE zal er iets anders uitzien: toen nog Irisbus, nu Iveco.

Het grootste lot vormen de 157 Iveco Crossway LE (5606-5762). Deze zullen verdeeld worden over Antwerpen (61), Vlaams-Brabant (49) en Limburg (47). Daarnaast krijgen deze entiteiten elk nog een Iveco als lesbus. In Brabant zal de reeks 3151-3186 (Van Hool A600) volledig vervangen worden.

De 27 VDL Citea SLF120 (5763-5789) komen in Gentbrugge terecht, waar ze de oudste Van Hool A300 gaan vervangen. Deze bussen zullen net als de Iveco streekbussen uitgerust worden met een FPT (Fiat Power Train) Cursor 9-motor.

Van Hool mag ook 27 newAG300 leveren (5790-5816). Deze gaan in West- (17) en Oost-Vlaanderen (10) de resterende Van Hool AG500 (reeks 3346-3367) en de AG300 (reeks 3410-3421) vervangen.

In Antwerpen is deze week de eerste van 41 VDL MidCity/Mercedes-Benz Sprinter geleverd. Deze vormen de reeks 5817-5857 en worden verdeeld over Antwerpen (7), Limburg (21) en West-Vlaanderen (13). In Limburg zullen deze de oudere Mercedes Sprinters gaan vervangen. In West-Vlaanderen zullen de laatste oude ProCity busjes het veld moeten ruimen.

De 105 Citea SLF120 Hybrid (5858-5962) zullen verdeeld worden over Antwerpen (22), Oost-Vlaanderen (30), Vlaams-Brabant (30) en West-Vlaanderen (23). In West-Vlaanderen zal het leeuwendeel naar Oostende gaan, om daar de Van Hool A300 af te lossen.

Tot slot gaan de 18 Van Hool newA308Hyb (5963-5980) naar Limburg (8) en West-Vlaanderen (10). In deze laatste entiteit vervangen ze de Van Hool A308 uit de reeks 3979-3985 en enkele exemplaren uit de reeks 4127-4138.

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven