Solaris

Solaris zette een stevige voet op Belgische bodem met de levering van hybride bussen aan de OTW, en twee orders voor - midi en gelede - elektrische bussen bij de MIVB. De levering van zowel de hybride bussen en de gelede elektrische bussen is bijna afgerond.

De voorbije tien jaar timmerde Solaris aan de weg van de alternatieve aandrijvingen, waarmee het op vlak van elektrische bussen een belangrijke speler geworden is: we vinden ze ondertussen in 16 landen terug, waar ze al ongeveer 20 miljoen kilometer afgelegden.

We brengen ook nog even in herinnering dat het Spaanse CAF vorig jaar Solaris overgenomen heeft. Op deze editie van Busworld stelt de constructeur drie nieuwe bussen voor.

Urbino 18 Electric

De Solaris Urbino 18 Electric is ook in ons land gekend. De bus die we op Busworld zagen, heeft enkele nieuwe eigenschappen. De belangrijkste is het gebruik van een nieuwe generatie Solaris High Energy+ batterijen, waarmee de bus 200 kilometer met een enkele laadbeurt kan overbruggen. De bus blijft plaats bieden aan 120 personen. We vinden 7 batterijen met een totale capaciteit van 553 kWh terug: drie aan het eind van de bus en vier op het dak van de tractor. De bus kan zowel met een pantograaf of via plug-in opgeladen worden.

Solaris Urbino 18 Electric

bla

De bus is ook uitgerust met nieuwe snufjes om het rijden aangenamer te maken (Advanced Driver Assistance Systems - ADAS), met ondermeer camera's die de dode hoek in beeld brengen, en een automatisch remsysteem met sensoren. De zijspiegels zijn door camera's vervangen, die een grotere hoek in beeld brengen.

Het koelingssysteem gebruikt een warmtepomp die warmte van buiten haalt om binnenin een aangename temperatuur te voorzien.

Urbino 12 hydrogen

Solaris vult zijn gamma emissieloze voertuigen nu aan met de Urbino 12 hydrogen. Waterstof wordt hierbij in elektrische energie omgezet, die direct naar de aandrijving van de bus gaat. Deze technologie zorgt ervoor dat bussen met één tankbeurt afstanden tot 350 kilometer volledig emissievrij kunnen overbruggen. Het enige wat vrijkomt is warmte en stoom. Solaris gelooft in een synergie van verschillende oplossingen: van batterijbussen, trolleybussen en waterstofbussen. De modellen moeten elkaar aanvullen, en niet beconcurreren.

Solaris Urbino 12 hydrogen

bla

Twee waterstofcellen van 70 kW worden gebruikt. Het systeem bevat ook aanvullende apparaten, die instaan voor de juiste dosering van waterstof en zuurstof, en zorgen voor een stabiele temperatuur van de waterstofcellen.

Er wordt ook een kleine Solaris High Power tractiebatterij voorzien, om de waterstofcel bij te staan wanneer een hoge energietoevoer vereist is. De batterij wordt opgeladen met energie van de waterstofcel, maar ook door het remmen. Tot slot kan ze ook met netstroom opgeladen worden.

De constructeur mag al orders noteren. SASA Bolzano uit Zuid-Tirol (Italië) heeft 12 stuks besteld. Daarnaast wil de RATP (Parijs) een voertuig in gewone passagiersdienst gaan testen tussen april en juni 2020.

Trollino 24

De dubbelgelede Trollino 24 is de langste bus die Solaris tot nu toe gebouwd heeft. De aandrijving gebeurt met twee tractiemotors van elk 160 kW. Een set van batterijen van 58 kWh wordt tijdens het rijden opgeladen, via de trolleystangen. De energie kan dan gebruikt worden in secties waar er zonder bovenleiding gereden moet worden. De vierde as stuurt ook mee. De bus - uitgevoerd in het MetroStyle pakket - kan tot 215 personen vervoeren. Het is nog koffiedik kijken of ook andere modellen een MetroStyle variant gaan krijgen.

Solaris Trollino 24. © Solaris

bla
Terug naar boven