VDL

De teller tikt door. Het aantal elektrisch gereden kilometers bedraagt inmiddels bijna 40 miljoen. De 450 VDL-bussen rijden dagelijks 75.000 kilometers in vele Europese steden en regio’s. Op de planning voor 2019 staat nog de levering van ongeveer 420 elektrische bussen. Alleen al in Nederland rijden ruim 300 elektrische VDL-bussen. Die dragen bij aan een schoner milieu door een besparing aan CO2-uitstoot van meer dan 20.000 ton per jaar.

Nieuwe fabriek te Roeselare

In 2025 rijdt driekwart van alle bussen in het openbaar vervoer elektrisch. Tegen deze achtergrond zet VDL Bus & Coach de volgende stap in haar ‘Aiming for Zero’-doelstelling: in het Belgische Roeselare verrijst een nieuwe fabriek, waar vanaf eind 2021 in een CO2-neutrale omgeving bussen worden geproduceerd.

“Deze vestiging zal volledig toegewijd zijn aan ‘groene’ bussen”, legt Peter Wouters, directeur van de fabriek in Roeselare, uit. “Het productieproces wordt ingericht om op de meest efficiënte wijze elektrisch aangedreven bussen te bouwen.”

Waar concurrenten steeds vaker hun productie naar lagelonenlanden verplaatsen, kiest VDL Bus & Coach er bewust voor om in West-Europa bussen te blijven bouwen.

De te bouwen fabriek komt op een gebied van 8 hectare aan de ringweg van Roeselare. Voordat volgens planning de eerste paal vanaf het voorjaar van 2020 de grond in kan, dienen er nog een aantal inpassingsprocedures doorlopen te worden.

Elektrische modellen op de beurs

De Citea SLE-129 Electric, een full size Low Entry openbaar vervoer bus wordt tijdens Busworld in Brussel voor het eerst getoond. Gebaseerd op de beproefde aandrijflijn van de SLF en voorzien van een 288 kWh high capacity batterijpakket. Op die manier kan de bus vaker regionaal ingezet worden met grotere tussenpozen tussen laadsessies.

VDL Citea SLE-129 Electric

bla

Snelladen gaat via een op het dak gemonteerde of infrastructuur gemonteerde pantograaf. De getoonde indeling is geënt op een maximaal aantal vooruit gerichte zitplaatsen en tevens voorzien van een derde deur. De bus past hiermee binnen de specifieke eisen die onder ander andere de Scandinavische markt stelt aan een Low Entry bus die voor zowel stedelijke als regionale inzet gebruikt wordt.

Citea SLFA-180 Electric

bla

Met ruim 260 stuks in operatie zijn de Citea SLFA-180 en SLFA-181 Electric de absolute voorlopers voor drukke stadslijnen. De getoonde SLFA-180 Electric is voorzien van een 288 kWh high capacity batterijpakket en pantograaf. Dit geeft flexibiliteit in drukke spitstijden en maakt het ook mogelijk om grotere dagelijkse routes te rijden. Voor een optimale combinatie van comfort en flexibiliteit is het voorste deel van de bus geoptimaliseerd voor staande passagiers en is het gelede gedeelte voorzien van zo veel mogelijk, goed toegankelijke zitplaatsen.

Introductie volgende generatie highly efficient Citea LLE diesel

Doorontwikkeling van de sterke punten is het motto bij de 3e openbaar vervoer bus die in Brussel te zien is, de VDL Citea LLE Diesel. De uitdaging is met de Euro 6-dieseltechniek een zo gunstig mogelijke CO2-voetfadruk te verkrijgen. Met een pakket van maatregelen is een brandstofreductie van 6% te realiseren.

Citea LLE diesel

bla
Terug naar boven