Busworld 2019 - wat was er nog te zien?

Een blik naar wat andere constructeurs zoal aanbieden.

Twee jaar terug stelde ADL (Alexander Dennis Ltd) te Kortrijk zijn Enviro 500 voor de Zwiterse Postbus voor. Tijdens deze editie was er terug een Enviro 500 voor hetzelfde bedrijf te zien. Maar deze keer handelt het om een bus voor klasse 2 (streekvervoer), terwijl het model twee jaar terug voor het stadsvervoer (klasse 1) bestemd was. Er zijn 74 zitplaatsen voorzien. Naast 19 stuks voor Postbus, bestelde ook het stadsvervoerbedrijf van Lausanne 13 stuks. Het grootste Europese order voor het model kwam echter uit Berlijn, met 200 stuks.

ADL Enviro 500

bla

BYD mocht onlangs dertig bussen leveren aan Brussels Airport voor het vervoer op en naast de tarmac. Op Busworld toont de Chinese busbouwer de nieuwe versie van de 12 meter eBus. Over de jaren heeft BYD nu al ongeveer 1000 bussen in Europa rijden. Het heeft ondertussen twee fabrieken in Europa: één in het Hongaarse Komaron, de tweede in het Franse Beauvais.

BYD eBus 12 meter

bla

Voor de Engelse markt biedt BYD ook een platform aan, waarbij ADL zijn Enviro 200 of Enviro 400 model kan bouwen. Bij Go Ahead en Metroline vinden we al een aantal reeksen terug.

Caetano ontving onlangs een order voor 34 van de E-City Gold bestemd voor Abellio London. De bus - gebouwd naar specificaties van Transport for London - is ook uitgerust met spiegelcamera's. Volledig nieuw is de H2-City Gold, een waterstofbus, uitgerust met vijf tanks op het dak. De bus krijgt een eigen design, verschillend van de elektrische bus.

Caetano E-City Gold voor Abellio London

bla

HESS toont op Busworld zijn elektrische dubbelgeledebus Lightram 25. Deze bus kan tot 225 passagiers vervoeren. De Lightram 25 kan zowel in een trolleyhybride of een volledig elektrische versie (met OppCharging). Het tentoongestelde exemplaar is er één van 22 die momenteel in het Franse Nantes geleverd worden.

HESS Lightram 25 voor Nantes

bla

Bij de Chinese constructeur Yutong lost de nieuwe elektrische bus - de U12 - de E12 af. Sinds vorig jaar is een voormalige designer van Evobus, Matthias Lenz, werkzaam bij Yutong. We zien dan ook dat de U12 een zeer Europese look meegekregen heeft, zowel buiten als binnen. Ook deze bus is uitgerust met camera's in plaats van zijspiegels, dit met het BusEYE Pro systeem. We zien deze fraai vormgegeven elektrische bus binnenkort wel ergens in Europa verschijnen.

Yutong U12

bla

Lees meer over

Terug naar boven