De Akkergem bus

Een zeldzame postkaart van de bus die Ekkergem met hartje Gent verbond.

Begin 1907 gaat er in de Gentse wijk Ekkergem een verzoekschrift de ronde, met de vraag om de wijk door een tramlijn met de stad te verbinden.

Ekkergem was toen in volle bloei. Naast zo’n 15.000 inwoners telt ze verschillende fabrieken, de Casino, de stedelijke schietbaan, de zwemschool Dossche, etc. Later het jaar laat de trammaatschappij weten dat een tramlijn tussen Ekkergem en het centrum nog niet voor morgen zal zijn.

In augustus raakt bekend dat de Brusselse firma Bureau Technique International tussen 7 en 15 september een busdienst zal inrichten tussen de Kouter en Ekkergem. De prijs bedraagt 10 centiemen voor een ticket. Die 7de september wachten heel wat bewoners de bus op... die niet opdaagt.

Uiteindelijk rijdt de bus pas op 15 september uit. Vanuit Ekkergem kerk gaat het via de Bellevuestraat (de huidige Raas van Gaverestraat), Twaalfkameren, Korte Violettestraat, Vandeveldestraat en Zonnestraat naar de Kouter, en dit in amper acht minuten. De terugreis, die drie minuten langer duurt, gaat via de Kortedagsteeg, Bagattenstraat, Coupure, Godshuizenlaan en Ekkergemlaan.

De bus is gemaakt door de Engelse constructeur Ryknield, die vooral bekend was voor de bouw van auto’s. Het model dubbeldekker met de open bovenetage wordt in die periode door verschillende Britse constructeurs aangeboden.

Op 24 september schiet de bus in brand terwijl de bus te Ekkergem kerk stond te wachten. De benzine was in aanraking gekomen met de elektriciteit. Er volgde een ontploffing en er ontstond een brand. De schade was gering; een half uur later kon de bus opnieuw rijden.

Een grote week nadien is het over en uit. De bus is naar Antwerpen vertrokken, waar hij ook een proeftijd zal doen om vervolgens naar Engeland terug te keren. Omdat dat jaar gemeenteraadsverkiezingen aan zitten te komen, wordt de bus door veel bewoners van de wijk gezien als ’n publiciteitsstunt en een zoethoudertje.

Terug naar boven