De eerste benzine omnibus

De omnibus van Carl Benz.

De eerste omnibusdiensten ontstonden in de jaren 1820 in Engeland en Frankrijk. In Parijs konden de eerste paardenomnibussen tot 24 passagiers vervoeren, dit in drie afgescheiden klassen. Het systeem dat je op een bepaalde route passagiers zonder voorafgaande boeking kon meenemen, was in die tijd revolutionair. Door het plaatsgebrek in de koets, konden passagiers vanaf de jaren 1850 ook op het dak plaatsnemen. In 1855 werd in Londen een maatschappij opgericht om alle paardenomnibusdiensten eenvormig te maken.

In 1827 zag de stoomomnibus het levenslicht in Engeland. Omdat de stoomtechniek niet zo betrouwbaar was, zou deze stoombus nooit echt doorbreken. In 1873 ontwerpt de Franse uitvinder Amedée-Ernest Bollée zijn L'Obéissante, een stoomomnibus die in 1875 de afstand Le Mans-Parijs in 18 uur aflegt. De 12 passagiers werden met een snelheid van 30 à 40 kilometer per uur vervoerd.

De L'Obéissante

Carl Benz benzine omnibus

Maar in Duitsland was een zekere Carl Benz begin jaren 1890 bezig met het ontwikkelen van een benzinemotor. Op 18 maart 1895 is het dan zover. Benz heeft een soort omnibus ontworpen. Het vehikel doet sterk denken aan een koets (het draagt de naam "Landauer", naar het gelijkaardige koetstype), maar dan een koets met een motor in. De bus voert op die dag een rit uit tussen Siegen en Netphen.

Ondanks het feit dat deze buslijn na 'n jaar al terug opgedoekt werd, zou door de verfijning van de techniek in de daaropvolgende jaren her en der nieuwe omnibuslijnen uit de grond schieten.

Kort daarvoor had de firma Panhard et Levassor in 1894 al voertuigen met de naam "Omnibus" aan de man gebracht, die aan 4 of 6 personen plaats boden. Een van deze bussen nam in 1895 zelfs deel aan een rally tussen Parijs en Bordeaux.

In Groot-Britannië ontwikkelde Daimler in 1898 al een dubbeldeksbus, die aan de Londense Motor Traction Company verkocht werd. De bus kon 18 kilometer per uur halen en tot 20 passagiers vervoeren. Het concept zou een blijvertje worden op de Britse Eilanden.

In België zien we de eerste bussen kort daarna opduiken. In Brussel wordt in 1906 een eerste buslijn ingereden, door de Tram-Car Nord-Midi. Ook in Gent vindt een experiment met een bus plaats.

Terug naar boven