De eerste trolleybussen

Een sfeerbeeld van de Antwerpse trollebusexploitatie in de haven.

Op 29 april 1882 test Siemens medewerker Ernst Werner zijn "Elektromote" - een omgebouwde auto met twee kleine elektrische motoren - in een Berlijnse voorstad. De eerste echte trolleybus rijdt op 10 juli 1901 uit in het Bielatal (nabij Dresden). Hij is de eerste die het syteem van de dubbele draad met de trolleystangen gebruikt. Al vlug wordt de trolleybus populair.

In twee Belgische steden zouden eind jaren 1920 tegelijk de eerste stappen naar het trolleybedrijf gezet worden.

De « Elektromote » van Siemens uit 1882. Lees meer op Wikipedia.

Elektromote

Door de groei van de Antwerpse haven in de jaren 1920 kijken de Tramways d'Anvers uit naar nieuwe mogelijkheden om deze te ontsluiten. De eerste proeven met de trolleybus vinden plaats op 14 augustus 1929 tussen het Zuidstation en de Petroleumtanks (lijn 13). De trolleybus was een omgebouwde benzinebus. Deze proeflijn werd tot 1931 uitgebaat.

Lees meer over de Antwerpse trolleybus. Door het ontbreken van een wettelijk kader - moest de trolleybus de verkeersregels voor een tram of een bus volgen? - werd het even stil rond de Antwerpse trolleybus. De wet op de trolleybus verscheen in het Staatsblad van 5 september 1931. De eerste lijn in Antwerpen kwam er in 1933. Deze verbond de Mexicobrug met Kaai 204 in de haven. Later zou de lijn tot de Noorderplaats doorgetrokken worden.

Ook in Luik vond tijdens de Wereldtentoonstelling van 1930 een experiment plaats: tussen het centrum en de wijk Cointe werd de tram er door een trolleybus vervangen. Op 31 juli 1930 rijdt de trolleybus er voor het eerst uit. Om de lijn uit te baten, worden een aantal wagens van het merk Ransome uit Groot-Brittannië ingevoerd.

Het is echter in Luik dat de trolleybus in de daaropvolgende jaren haar grootse successen in België zou noteren.

Terug naar boven