De komst van de trolleybus in Gent

In de jaren zestig was Gent in de ban van de metro. Er werd geopperd om de tramlijnen in het centrum ondergronds te laten rijden. Dit idee wordt in 1976 definitief begraven. Maar zomaar de trams opnieuw invoeren op lijn 3 was geen optie. Daarom werd de MIVG belast om een alternatief uit te werken. Na een vergelijkende studie tussen een duo-bus en trolleybus werd in 1981 voor de laatste gekozen.

Nadat in 1982 Gent haar hardnekkige weerstand tegen de luchtleidingen opgaf, konden ook de bussen besteld worden. Er werd gekozen voor de combinatie Van Hool en ACEC, die 20 voertuigen mogen bouwen.

Het prototype, gebouwd op het AG280 chassis, werd eerst uitvoerig op het trolleynet van de Duitse stad Solingen getest.

Als in januari 1985 de luchtleiding afgewerkt is tussen de stelplaats en St-Jacobs, rijdt deze bus - samen met een aantal andere trolleybussen - zijn eerste ritten in Gent. Qua uiterlijk doet hij nog sterk aan de oudere variant van de AG280 denken.

prototype

Begin 1985 reed het prototype in Gent rond. De bus, die in Gent het nummer 83 kreeg, poseert onder de brug van de E17.

Hierna volgen nog twee lange jaren vooraleer Gent haar verzet tegen de luchtleidingen in het centrum opgeeft. In februari 1988 worden de installaties opgeleverd, en zijn de bussen in Gent aangekomen. Het is echter pas in maart 1989 dat de lijn officieel geopend wordt. Voor de trolleybussen wordt aan de overkant van de stelplaats aan de Brusselsesteenweg een nieuwe hangar gebouwd.

Van de indienstname van de trolleylijn maakte de MIVG gebruik om haar net grondig te herschikken. Verschillende lijnen werden afgeschaft of kregen een andere reisweg.

prototype

Op één van de eerste exploitatiedagen komt trolleybus 11 aan op de eindhalte te Gentbrugge Meersemdries.

Bij de regionalisatie gaan de trolleybussen samen met de overige bussen en trams van de MIVG in 1991 over naar De Lijn

Bronnen:

  • De Keukeleire, 2005
  • De Meyer, 1987
  • Peeters, 2009
Terug naar boven