De Van Hool A120

De voorstelling van de A120 op het Salon voor industriële voertuigen in 1977.

Twintig jaar na de voorstelling van de Van Hool-Fiat 682 heeft Van Hool in 1977 terug een succesnummer vast.

Midden jaren zeventig werkt Van Hool een nieuw busconcept uit, dat twee modulaire versies kent: de stadsbus en de interstedelijke bus. Hierbij volgt Van Hool het nieuwe lastenboek dat door de NMVB opgesteld werd. Het model kennen we ook als Standaard IV. De eerste bussen van dit model werden door Jonckheere al in 1977 aan de Buurtspoorwegen geleverd. De belangrijkste punten uit dit lastenboek zijn naast de technische verbeteringen, ook de grotere raampartijen en de verlaging van het chassis in het voorste deel van de bus. Hierdoor kon een lagere instap bekomen worden.

Op het Brusselse salon voor industriële voertuigen stelt Van Hool in 1977 zijn Standaard IV bus voor: de A120. Deze kan met drie verschillende motormerken (Daf, Fiat en MAN) voorzien worden.

Direct bestellen de Buurtspoorwegen een reeks van 235 stuks, gevolgd door 80 stuks door het Luikse stadsvervoerbedrijf.

De 856126 van Heidebloem was in 1980 wellicht de eerste A120P.

A120P

Ook exploitanten kopen de bus aan. Omdat zij graag voor de vooras een extra rij zitjes willen plaatsen om zo meer capaciteit aan te bieden, ontwikkelt Van Hool een speciale versie: de A120P (de P staat voor privé of plat).

Een laatste ontwikkeling is het nieuwe front in de late jaren tachtig: het A120 intercity model kwam er als reactie op het aerodynamische model van LAG - de AI 450 - dat door de Buurtspoorwegen aangekocht werd. Hiervan werd maar één reeks gebouwd. Het nieuwe front werd ook bij de latere reeksen AG280 (de gelede bus van Van Hool) gebruikt.

De A120 intercity zal het nog tot in 2016 uithouden bij de TEC Charleroi.

A120 intercity

De productie van de A120 zou tot december 1991 lopen. De A120P zou het nog twee jaar langer volhouden. Er werden er ongeveer 2500 stuks van gebouwd. In totaal worden aan Belgische exploitanten zo'n 320 A120P bussen verkocht, tegenover 1420 stuks A120. In deze cijfers zitten ook de bussen die op externe chassis gebouwd werden.

Terug naar boven