De Van Hool-Fiat 682

Deze badge zou jarenlang de Van Hool-Fiat bussen sieren.

Al in z'n beginjaren als busbouwer is Bernard Van Hool ervan overtuigd dat de toekomst in de zelfdragende constructie ligt. Hij speurt de markt af naar mogelijke leveranciers van onderdelen. Uiteindelijk komt hij bij het Italiaanse Fiat terecht. Hun 682-motor had goede kritieken gekregen.

Eind 1956 trekt een uitgebreide delegatie naar Turijn. Beide partijen komen overeen dat Fiat vijftig motoren mag leveren. Maar Bernard Van Hool Lees meer over Bernard Van Hool.gaat verder.

Omdat Fiat enkel bussen bouwt met de instap na de vooras, is deze niet sterk genoeg voor zijn constructies. Fiat moest dus ook voor Van Hool een nieuwe vooras voorzien.

De intuïtie van Van Hool zat goed.

'Commercieel zijn we hier aan het juiste adres, en dit materieel is degelijk, want gebouwd voor een van de qua exploitatie « moeilijkste » landen van Europa. De technische kwaliteiten die er inzitten, zullen zich vertalen in een langere levensduur. Het materieel moet echter aangepast worden aan de omstandigheden van onze markt.'

De overeenkomst met Fiat werd getekend op 15 februari 1957 en tot 1981 zou Van Hool Fiat-componenten en motoren bijven inbouwen.

Deze bus van Maurice Kuyl uit Vilvoorde is een vroeg voorbeeld van de 682.

Maurice Kuyl

Meteen werd de promotie grondig aangepakt. Zelfdragende constructies waren nog zeldzaam. In veel nummers van het Van Hool Magazine werd technische uitleg gegeven. Er moest een dienst-na-verkoop en een wisselstukkenmagazijn opgezet worden. De gebouwen van de fabriek werden zelfs uitgebreid.

Al gauw waren er twee nieuwe concepten klaar - bus en autocar, beide gestoeld op de Fiat 682-motor.

Op het Ieperse Vandepeereboomplein stelt Roland Cousin zijn vloot Van Hool cars voor. Links twee 682, de rest van de vloot bestaat uit cars van het type 306 Vistadome (de twee aan de rechterkant van het oude model, de middelste van het nieuwere model).

bussen van Roland Cousin

De eerste 682 is een autocar die door de KAV uit Turnhout afgenomen wordt. Al vlug leggen heel wat exploitanten hun vertrouwen in de Van Hool 682. Bernard Van Hool had de goede keuze gemaakt. Al in augustus 1958 zou de honderste Van Hool-Fiat geleverd worden aan de firma Ramael. In 1959 werden er 147 verkocht en in 1966 werd de kaap van 500 stuks overschreden.

In de jaren zestig werd het model lichtjes aangepast. Links de Robbrecht 32-143 uit 1959, rechts de Cap (Waaslandia) 32-240 uit 1964.

twee Van Hool 682
Terug naar boven