Dia Nostalgia - van Oostende naar Roeselare

We maken een reis doorheen de wereld van de exploitanten van de vroege jaren tachtig. Waarom deze periode? In 1977 kwamen de groene bussen van de NMBS naar de Buurtspoorwegen over. We vinden hier en daar nog groene bussen rondrijden. Het is ook de periode waar Engelse merken stilaan het veld moeten ruimen. Variatie in modellen, chassis en afwerking is nog troef in deze jaren. En in 1984 voeren de spoorwegen het IC/IR-plan in, dat ook gevolgen heeft voor het busnet.

We gaan in dit eerste deel van Oostende naar Roeselare.

We starten aan het busstation van Oostende in de jaren 1970. Zowel bij WBC als Van Coillie duiken begin jaren zeventig enkele Neoplan op. WBC was al langer klant bij dit Duitse merk.

Een eerste type is de NH15, ontwikkeld als tweeverdiener uit het zogenaamde « Type Hamburg » (een reisbus, type NH16), dat al sinds 1960 bestond. Het getal 15 staat voor 15 rijen zitjes. Bij West Belgium Coach vinden we er vijf stuks (54 t.e.m. 58) en drie bij Van Coillie (04, 05 en 06). Deze komen in de contracten 3711 en 3651 te rijden.

Van Coillie 365108 - Oostende Busstation. © M. Reps.

In 1971 komt de nieuwe N-reeks, bijgenaamd « Cityliner » op de markt. Vanaf 1973 vinden we de N216 « Jetliner » terug, dit als opvolger van het Hamburg type. Het meest opvallende kenmerk is het front met het Neoplan logo (vleugels) en grote vlakke afgeronde voorruit. West Belgium Coach koopt twee exemplaren van het type N316 aan(59 en 50).

West Belgium Coach 371159 - Oostende Busstation.

Als antwoord op de VÖV standaardbus van de tweede generatie ontwikkelt Neoplan de N416 in 1982. In 1984 komt bus 371152 bij West Belgium Coach te rijden.

West Belgium Coach 371152 - Oostende Busstation.

Er reed natuurlijk ook nog ouder materiaal rond. Kijken we maar even naar deze Leyland RT/Jonckheere uit 1970. Dit is één van de laatste bussen aangekocht door Govaert-Miny, voor de overname door West Belgium Coach in 1971. Sinds 1977 draagt hij het nummer 371151.

West Belgium Coach 371151 - Oostende Busstation. © M. Reps.

Terug naar Van Coillie. Na het « Neoplan intermezzo » mag huisleverancier Van Hool terug enkele bussen leveren. Er komen vier bussen van het type 440 te rijden, o.a. deze 365102.

Van Coillie 365102 - Oostende Busstation.

Later schakelt Van Coillie ook op de A120 over. De 365115 uit 1979 is de tweede van in totaal tien stuks, en nog met Fiat aandrijving.

Van Coillie 365115 - Oostende Busstation.

Aan het station van Veurne – dat anno 2017 eindelijk in restauratie is – komen we nog een groene Miesse/Jonckheere van Marceau Vandepoele tegen. Deze bus stamt uit 1968 en voert een rit op lijn 73a uit. Hij krijgt in 1977 het nummer 354111. Het bedrijf van Marceau Vandepoele werd in 1974 tot Clodivan herdoopt.

Clodivan 354111 - Veurne Station.

Spitsuur in Diksmuide met een schoolrit op lijn 73a naar Lichtervelde. Op een Scania BF110 bouwt de kleine Ieperse constructeur Verleure in 1970 een vierkant koetswerk. Wellicht was dit één van de laatste voor de verkoop in 1970 aan MOL, dat het bedrijf tot Ypcar zal omdopen.

Clodivan 354112 - Diksmuide Station. © L. Bollen.

We volgen lijn 73a richting Lichtervelde. Nabij het station staat een Volvo B58-60/Jonckheere uit 1971 op een ritje richting Kortemark te wachten.

Clodivan 354104 - Lichtervelde Station.

Tussen Lichtervelde en Roeselare vinden we in Hooglede exploitant Lefever terug. Een vreemde eend was deze Alfa Romeo (type Mille Gai) met een koetswerk door Desot uit Gits. Desot heeft in de jaren 1960 en 1970 verschillende merken ingevoerd, ondermeer Alfa-Romeo en Lancia. Deze 359105 stamt uit 1964, en droeg eerst het deugdelijkheidsnummer 24-259. Op de film is nog de sneldienst Roeselare-Gent te zien, die in 1971 opgedoekt werd.

Lefever 359105. © W. Ceulemans.

Een iets oudere Desot, maar op AEC chassis is de 359101 uit 1962, hier in Tielt. Desot is makkelijk herkenbaar door de metalen band onder de ramen.

Lefever 359101 - Tielt Markt. © M. Reps.

Wil je ook terug in de tijd gekatapulteerd worden? Bekijk dan onze agenda of volg de NostalBus pagina op Facebook om te weten wanneer een volgende editie van Dia Nostalgia plaatsvindt.

Terug naar boven