Dia Nostalgia - van Oudenaarde naar Aalst

We maken een reis doorheen de wereld van de exploitanten van de vroege jaren tachtig. Waarom deze periode? In 1977 kwamen de groene bussen van de NMBS naar de Buurtspoorwegen over. We vinden hier en daar nog groene bussen rondrijden. Het is ook de periode waar Engelse merken stilaan het veld moeten ruimen. Variatie in modellen, chassis en afwerking is nog troef in deze jaren. En in 1984 voeren de spoorwegen het IC/IR-plan in, dat ook gevolgen heeft voor het busnet.

Vanuit Kortrijk steken de provinciegrens met Oost-Vlaanderen over en komen in Oudenaarde terecht. Via een intermezzo in Doornik bereiken we Zottegem en Aalst.

In Oudenaarde zien we de Parmentier 363116 in zijn nieuwe gedaante als Hermes 272116 terug. Daarachter staat een Jonckheere TransCity. Hermes neemt in 1981 de Oost-Vlaamse lijnen van Parmentier over. Lijn 481 - Oudenaarde-Ronse via Etikhove en Nukerke - werd in het IC/IR-plan als 86d hernummerd.

Hermes 272116 - Oudenaarde Station.

Een andere bus die van Parmentier overgenomen werd, is deze 272114, een vierkante Jonckheere op een Mercedes-Benz O 302 chassis uit 1975.

Hermes 272114 - Oudenaarde Station

. © M. Reps.

Exploitant Nottebaert uit Ronse had in 1975 nog deze Leyland/Jonckheere uit 1960 rijden! Tot 1970 droeg hij 35-109 als deugdelijkheidsnummer. Het bedrijf wordt in 1983 door Hermes overgenomen.

Nottebaert 35-109. © P. Tordeur.

Hermes neemt nog in 1983 ook een andere bedrijf over: Leulier uit Lessines. Leulier had een interessant wagenpark opgebouwd. Een blik op de garage spreekt al boekdelen.

Leulier 458101, 458105, 458104 - Lessines Garage. © P. Tordeur.

Naast de garage vond Pol Tordeur een Alfa Romeo Mille Gai/Desot, het model dat we ook al bij Lefever zagen.

© P. Tordeur.

Een joekel van een grille, dat is het kenmerk van Lancia. Ook dit Italiaanse merk werd door Desot verdeeld, dat de chassis (type Esatau). van een apart koetswerk voorzag. Bus 14 werd in 1977 als 458105 hernummerd. Ook bus 458106 was van dit type.

Leulier 458105 - Ronse Elzeelsesteenweg. © P. Tordeur.

Leulier 458106 - Ronse Elzeelsesteenweg. © P. Tordeur.

In 1970 rolt bij Desot de 458104 van de band. Geïnspireerd op de Van Hool type 440 bouwt Desot dit koetswerk op een Lancia Esatau chassis. Bij Leulier krijgt de bus het nummer 458104.

Leulier 458104 - Ronse Station. © P. Tordeur.

Desot werd in de jaren 1970 ook verdeler van het Spaanse merk Pegaso. Maar het is toch Jonckheere die voor Leulier een chassis van een ronde carrosserie voorziet.

Leulier 458101 - Lessines Gare. © W. Ceulemans.

Vanuit Ronse maken we met lijnen 87a en 483 een lusje richting Doornik. Op het busstation van Doornik wachten drie bussen van exploitant Chaval uit Rongy hun vertrek op lijnen 88b (nu 98, naar Lesdain) en 88a (nu 88, naar Esplechin) hun vertrek af. Links twee Volvo/Jonckheere (bussen 10 en 9), rechts een Volvo/Van Hool met een vierkant koetswerk (bus 7).

Chaval 10, 9 en 7 - Tournai Gare de bus. © P. Tordeur.

Bus 4 en 7, nog in het groen op het stationsplein van Doornik. Merkwaardig bij Chaval waren de kleine filmkasten vooraan de bus. Het bedrijf zou later als Autobus en Autocars Dujardin door het leven gaan.

Chaval 4 en 7 - Tournai Gare de bus. © P. Tordeur.

Op de voorgrond bus 14 van exploitant Georges uit Antoing. Op de achtergrond een Volvo/Van Hool en Volvo/Jonckheere van Chaval.

Georges 14 - Tournai Gare de bus. © P. Tordeur.

Een andere pachter die ook met de taalgrens flirtte, was De Vos uit Brakel. Vanaf 1970 werd het bedrijf een trouwe Mercedes-klant. Op de eerste chassis – van het type O 302 – bouwt Jonckheere een afgerond koetswerk.

De Vos 254107 - Brakel. © W. Ceulemans.

Later wordt dit het O 305J chassis, met ondermeer deze 254117 (TransCity uit 1984), maar ook een DAF SB1602 DU chassis, met een Bermuda koetswerk (254114 uit 1978). We zien ze samen aan het station van Geraardsbergen.

De Vos 254117 en 254114 - Geraardsbergen Station.

Naar Zottegem. Daar treffen we de 271106 aan, een Leyland/Jonckheere van Geenens (Flobecq/Vloesberg) uit 1974.

Geenens 271106 - Zottegem Station.

Aan het oude station van Zottegem staat de 35-231 van Lievijns. Dit is een Ford met Jonckheere opbouw.

Lievijns 35-231. Zottegem Station.

Aan het Aalsterse station vonden - en vinden we nog steeds - een resem pachters terug. De Groote uit Zottegem was exploitant van de lijn Aalst-Zottegem. Deze Mercedes-Benz O 302/Jonckheere kwam in oktober 1971 in dienst.

De Groote 252104 - Aalst Station.

Ook Brabantse pachters doen Aalst aan. Bussen van De Vriendt uit Asse waren ondermeer te vinden op de lijnen 61b (Aalst-Asse) en 270 (Aalst-Wieze-Dendermonde). Deze 960104, een AEC/Jonckheere kwam in 1964 in dienst bij Seys-Coopman uit Aalter, en werd in 1982 door De Vriendt overgekocht! De film is handig gezien: Aalst-Asse, via Dendermonde, via de lijnen 270 en 356a.

De Vriendt 960104 - Aalst Station. © M. Reps.

In de jaren 1970 duiken ook de eerste Setra op. De S140 (ontstaan in 1971) was een uitgelengde versie (14 i.p.v. 13 rijen zitjes) van de S 130, die in 1967 voorgesteld werd. De bussen waren nog uitgerust met een Henschel-motor, gekoppeld aan een ZF-versnellingsbak. Begin jaren 1970 kopen verschillende Belgische exploitanten S140 aan: we vinden er terug bij Bierinckx uit Geel, KAV uit Turnhout, De Vriendt uit Asse, Franckaert uit Meerdonk en Liénard uit Chimay. De 960105 stamt uit 1973.

De Vriendt 960105 - Aalst Station.

Een ander Duits merk was Magirus-Deutz. Op het 200LS12 chassistype mag Jonckheere in 1969 drie vierkante koetswerken bouwen voor De Hauwere. De 253120 is er één van. 200LS ontstaat in 1967, 200pk met Deutz LS62 motor. De afkorting LS staat voor een lange versie (11,5 meter), met « schwere Ausführung », d.w.z. met een versterkte vooras.

De Hauwere 253120 - Aalst Station.

De Hauwere had ook twee Neoplan rijden. De 253123 is van het type N316 dat we al bij West Belgium Coach zagen.

De Hauwere 253123 - Aalst Station. © M. Reps.

We gooien er nog even een oude TransCity tegenaan. Sylvae Tours reed ondermeer op de lijn 273 Aalst-Geraardsbergen met deze 265108, gebouwd op een Volvo B58-60 chassis uit 1978.

Sylvae Tours 265108 - Aalst Station. © M. Reps.

Na de overname door de groep De Decker was het gewoon om bussen van andere dochterbedrijven in Aalst te zien. Zo zien we de voormalige Apers-Cars Lux 951106, die na de overname door De Decker als 951173 hernummerd werd. Een Van Hool Fiat 340 uit 1970. Nadien zou de bus nog bij zusterbedrijven D'Haese en De Schelde gaan rijden!

Cars Lux 951173 - Aalst Station.

© M. Reps.

Bus 154157 van De Schelde, een DAF MB200/Jonckheere uit 1973 begon z’n carrière als bus 22, en na de overname als 157 door het leven ging.

De Schelde 154157 - Aalst Station. © M. Reps.

Tot slot nog een Van Hool A120P van Siau uit Dendermonde, van het bouwjaar 1984. Ook Siau werd later door De Decker overgenomen.

Siau 263110 - Aalst Station.

Wil je ook terug in de tijd gekatapulteerd worden? Bekijk dan onze agenda of volg de NostalBus pagina op Facebook om te weten wanneer een volgende editie van Dia Nostalgia plaatsvindt.

Terug naar boven