Dia Nostalgia - van Leuven naar Namen

We maken een reis doorheen de wereld van de exploitanten van de vroege jaren tachtig. Waarom deze periode? In 1977 kwamen de groene bussen van de NMBS naar de Buurtspoorwegen over. We vinden hier en daar nog groene bussen rondrijden. Het is ook de periode waar Engelse merken stilaan het veld moeten ruimen. Variatie in modellen, chassis en afwerking is nog troef in deze jaren. En in 1984 voeren de spoorwegen het IC/IR-plan in, dat ook gevolgen heeft voor het busnet.

In dit deel gaan we van Leuven, via Tienen en Geldenaken naar Hannuit, Hoei en Namen.

Ook in Leuven treffen we op het busstation verschillende exploitanten aan. In 1973 kocht Staca uit Kortenberg een eerste grote reeks Den Oudsten standaardstreekbussen op het DAF MB200 chassis aan. De 965167 is er één van.

Staca 965167 - Leuven Martelarenplein. © P. Tordeur.

Naast het nu nog werkzame bedrijf van Alfons De Voeght uit Kampenhout, was er ook het bedrijf van zijn broer Constant in Haacht. Hij was pachter op de lijn 35a (Leuven-Aarschot). De 959105 is een Van Hool-Fiat 331A uit 1974. In september 1979 neemt Staca het bedrijf en de ritten op lijn 35a over.

Wed. De Voeght 959105 - Leuven Busstation. © P. Tordeur.

Ook uit 1974 is deze Van Hool-Fiat 440 958121 van Alfons De Voeght uit Kampenhout.

A. De Voeght 958121 - Leuven Busstation. © P. Tordeur.

Een buitenbeentje in het park van P. Van Mullem is deze Van Hool-Fiat 409 AI6 uit 1974.

P. Van Mullem 968106 - Leuven Station. © P. Tordeur.

P. Van Mullem had al in 1972 lijn 10 (Leuven-Aarschot) van Van den Panhuyzen overgenomen. In 1977 werd hier contract 9041 voor ontworpen. Bus 904101 – een DAF TB163 met een koetswerk van Van Hool (type 440) uit 1976 was de één van de drie bussen in het contract. Later werd hij als 968119 hernummerd.

P. Van Mullem 904101- Leuven Martelarenplein. © M. Reps.

Ook de groep De Decker was in Leuven te zien. Hoewel het contract van Interbus de lijn Mechelen-Hofstade-Vilvoorde (509) omvatte, zien we toch de 903137 – een DAF TB163/Jonckheere uit 1977 – in Leuven klaarstaan voor een rit op lijn 11 naar Overijse.

Interbus 903137 - Leuven Station. © L. Bollen.

Reeds in 1972 had De Decker-Van Riet het bedrijf D’Haese uit Overijse overgenomen. De 902122 was één van de eerste bussen na de overname. Een DAF TB163/Jonckheere uit 1972.

D'Haese 902122 - Leuven Station. © M. Reps.

Staca was eind jaren 1960 al klant bij DAF geworden. De 965248 is een DAF TB163/Jonckheere uit 1968. Blijkbaar bevielen deze bussen niet zo, want twee stuks (47 en 49) werden van de hand gedaan aan Diana Cars uit Belsele.

Staca 965248 - Leuven Station. © M. Reps.

Een duo aan het station: links de Staca 965280 uit 1975, rechts de A. De Voeght 958119 – een Van Hool-Fiat 331 – uit 1972.

Staca 965280, A. De Voeght 958119 - Leuven Station.

We trekken even de binnenstad in. Bus 965284 is een Leyland LVB668/Den Oudsten. LVB was door het Nederlandse Verheul (dat net als Brossel overgenomen was door Leyland) ontwikkeld vanuit het Leyland Royal Tiger chassis. Het chassis kon de concurrentie van DAF niet aan. Het type werd ook door Leyland België geproduceerd tot 1980.

Staca 965284 - Leuven Fochplein. © M. Colman.

Bus 903163 heeft een LAG BC11 koetswerk op een DAF TB163 chassis. Dit was het zogenaamde « derde model » van de standaardbus bij LAG. Deze bus kwam eerst in dienst bij Autobus D’Haese als 902163. Nadien verkaste hij naar het zusterbedrijf Interbus.

Interbus 903163 - Leuven Fochplein. © M. Reps.

De eerste Mercedes-Benz O 305 verschijnen eind jaren 1970 in het straatbeeld. P. Van Mullem koopt deze 968117 in 1978 aan. Deze heeft het VÖV-front, ontworpen voor de lijndienst in toenmalige West-Duitsland. Het model reed daar toen al een goeie tien jaar rond!

P. Van Mullem 968117 - Leuven Station. © M. Reps.

Decoster uit Oud-Heverlee was nog een klein familiebedrijf, werkzaam op de lijn Leuven-Wavere. De 953106 uit 1967 is een DAF TB163 met een Van Hool 682 koetswerk.

De Coster 953106 - Leuven Station.

De Staca 965418 was de eerste gelede bus in België. Op een DAF MBG200 chassis bouwt Jonckheere in 1983 een TransCity koetswerk. Let vooral op het arsenaal aan voorzetbordjes!

Staca 965418 - Leuven Station. © coll. R. Van Poppel.

Met lijn 338 belanden we in Tienen. Op het busstation treffen we de Peeters 963107 aan. Dit is het eerste model van TransCity, dat ondermeer op het DAF MB200-chassis gebouwd werd.

Peeters 963107 - Tienen Station.

Tienen is de thuisbasis van Van Mullem & Zonen. De 967112 is een DAF TB163/Jonckheere uit 1974. Van Mullem was in die periode ook verdeler van DAF geworden.

Van Mullem & Zonen 967112 - Tienen Station. © M. Reps.

Albert Van Mullem was graag op de hoogte van de laatste technische snufjes. Hij bouwt in de jaren 1970 ook zelf een lagevloersbus, waarbij de motor op het dak komt te liggen! In 1977 wordt bij de nieuwe constructeur APAC uit Veurne een bus besteld. Op een DAF TB163-chassis komt een voor die tijd ietwat futuristische constructie te staan. Na deze bus - vervoegen nog twee LAG AI300 het park.

Van Mullem & Zonen 967121 - Jodoigne Rue de Septembre.

Van Mullem & Zonen 967121 - Tienen garage Van Mullem.

Naast Van Mullem reed ook Carlier/De Blauwe Vogel uit St-Truiden op de lijn 22a (Tienen-Diest/St-Truiden). Het bedrijf had drie BOVA Benelux in dienst, waarvan deze 854185 uit 1978 er één was. Het bedrijf zette zijn lijnactiviteiten in 1991 stop, een aantal bussen werd toen door Cintra overgenomen.

Carlier 854185 - Tienen Station. © M. Reps.

We volgen even het spitsuur in Jodoigne (Geldenaken). De Van Mullem & Zonen 967120 is een voorbeeld van het zogenaamde &laquo tweede model » van LAG, op een DAF TB160 chassis uit 1976.

Van Mullem & Zonen 967120 - Jodoigne Rue de Septembre. © M. Reps.

MOL nam in 1978 de activiteiten van het ter ziele gegane Bus & Car uit Brugge over. Het had al eerder wat chassis gebouwd. Hierop bouwt Jonckheere een vierkant koetswerk voor Cintra. De 952125 stamt uit 1973.

Cintra 952125 - Jodoigne Rue de Septembre. © M. Reps.

De Cintra 952124 is nog een Miesse VGX/Jonckheere uit 1973.

Cintra 952124 - Jodoigne Rue de Septembre. © M. Reps.

Ook Cintra heeft een aantal LAG aangekocht. In 1982 waren dit vier bussen van het type AI300 op een Volvo B10R-chassis.

Cintra 952148 - Jodoigne Rue de Septembre. © M. Reps.

In 1975 koopt Cintra ook een aantal Mack FCR685B chassis aan (deze werden gebouwd tussen 1970-76, 209 stuks in totaal). De 952118 krijgt een vierkant koetswerk door Jonckheere. De overige vier krijgen een koetswerk door Van Hool.

Cintra 952118 - Wansin. © M. Reps.

Van Hool bouwde ook een aantal bussen met een type 440 carrosserie op een MOL B1742 chassis. Deze kwamen bij Cintra terecht. Eéntje hiervan is de 952145.

Cintra 952145 - Thorembais-St-Trond. © M. Reps.

Aan het station van Landen zien we de 952107, één van de vier Mack/Van Hool uit de tweede helft van de jaren 1970. Deze bus voert hier een beperkte rit uit op lijn 127a tot het station van Statte.

Cintra 952207 - Landen Station. © W. Ceulemans.

Hannuit is de thuishaven van Autobus Peeters. Deze kleine firma reed zowel als pachter voor de NMBS (lijnen 127a en 339) als voor de buurtspoorwegen (lijn 610).

De 907103 – een DAF/Jonckheere uit 1972 – is daarom in het rood, terwijl 963109, een Leyland Royal Tiger Worldmaster/Jonckheere uit 1968 – in het groen is. Deze bus heeft een meer typische geknikte voorruit, gebruikelijk in Nederland, en draagt nog z’n oude deugdelijkheidsnummer.

Peeters 907103 - Hannut garage. © W. Ceulemans.

Peeters 963109 - Hannut garage. © W. Ceulemans.

In Hoei komen we nog de Cintra 952201 tegen. Een Miesse/Jonckheere uit uit 1970. Cintra had z’n koplampen het liefst horizontaal gealigneerd. Cintra - en het dochterbedrijf Dony - waren jarenlang trouwe klant bij Miesse geweest.

Cintra 952201 - Hoei Station. © W. Ceulemans.

Het bedrijf van Victor Orban – werkzaam op de lijn Huy-Villers-le-Bouillet – heeft een lange voorgeschiedenis. Hij begon als partner van Camille Déom, die al sinds 1930 uitbater van deze lijn was. De 703101 is een DAF/Jonckheere uit 1973. De bussen hadden precies een iets afwijkende rode kleur. Het bedrijf werd door Roquet uit Strud overgenomen.

Orban 703101 - Villers-le-Bouillet Garage. © W. Ceulemans.

Een paar jaar later zag Walter Ceulemans nog de Roquet 506103, een Leyland/Jonckheere uit 1966 (met 72-215 als voormalig deugdelijkheidsnummer) in het centrum van Andenne.

Roquet 506103 - Andenne. © W. Ceulemans.

We nemen het boemeltje naar Namur. Aan het station treffen we een bus van de stamlijn van Roquet aan (Namen-Faulx-Andenne). De 506105 – een Leyland/Jonckheere uit 1960 – heeft nog de typische rode kleur. Een paar jaar later treffen we hem aan op de Pont de Jambes, gevolgd door een Volvo B59/Jonckheere van de Buurtspoorwegen.

Roquet 506105 - Namur Place de la Station. © M. Reps.

Roquet 506105 - Namur Pont de Jambes.

Vanuit Namen zetten we in de volgende aflevering onze reis verder.

Wil je ook terug in de tijd gekatapulteerd worden? Bekijk dan onze agenda of volg de NostalBus pagina op Facebook om te weten wanneer een volgende editie van Dia Nostalgia plaatsvindt.

Terug naar boven