Franckaert

Franckaert

Bekijk de buslijst Franckaert Alfons Franckaert en zijn echtgenote Marie-Celine De Munck uit Waasmunster krijgen op 22 februari 1931 de toelating om vanuit hun woonplaats twee marktdiensten in te richten. Op woensdag gaat het richting Lokeren, op donderdag naar Sint-Niklaas.

De dienstregeling van de marktlijnen van Franckaert uit 1934. Doorblader de volledige dienstregeling.

dienstregeling

Op de overige dagen gebruiken ze hun bus – bijgenaamd « De Kleine Durme » voor daguitstappen.

In 1940 moet Alfons zijn lijnen stilleggen. Hij beschikt op dat moment over een Minerva. Tegelijk vraagt hij de lijn Sint-Niklaas – Hamme – Dendermonde aan, dit als vervanging van de opgeschorte treindienst. De deputatie raadt hem aan contact op te nemen met de NMBS. Het is niet duidelijk of hij ooit deze dienst gereden heeft.

Na de oorlog vestigt de familie zich in Meerdonk en De Klinge. Vanaf 1946 baten Alfons en zijn broer Karel in opdracht van de NMBS de lijn 297 Sint-Niklaas – Sint-Gillis-Waas – De Klinge – Meerdonk uit. De eerste bussen worden door Jonckheere op gerecupereerde vrachtwagenchassis (een Panhard-Levassor en een Morris Commercial) gebouwd. Deze krijgen de namen « De Snuit » en « De Kleine Blauwe ».

Lijn 54b

De spoorwegmaatschappij Mechelen-Terneuzen had in 1948 haar lijn aan de NMBS verpacht. Daarop verschijnen motorwagens - « buuskes » genaamd - tussen Terneuzen en Sint-Niklaas. Op 6 oktober 1951 gaat het vak Terneuzen-Hulst voor de bijl. Een half jaar later – 18 mei 1952 – verliest ook het vak Hulst-Sint-Niklaas zijn treinbediening. Franckaert mag het treinvervangend vervoer gaan rijden. Lijn 297 gaat nu als 1517 door het leven, om vanaf oktober 1952 als 54a, nadien als 54b door het leven te gaan.

Om de extra ritten uit te voeren, koopt Franckaert vier Guy UF met een opbouw door Jonckheere aan.

Intussen – we schrijven januari 1950 – hadden Alfons en Karel hun bedrijf tot een pvba « Autobus en Autocars Gebroeders Franckaert » omgevormd. Naast beide broers gaan ook hun kinderen Henri, Frans, Willy, Jef (zonen van Alfons) en Antoine (de zoon van Karel) in het bedrijf werken.

Drie Brossel/Jonckheere vervoegen het bedrijf in 1955-1957. Nadien is Guy weer aan de beurt met twee exemplaren. Midden jaren 1960 laat Franckaert bij Desot uit Gits enkele mooi vormgegeven koetswerken bouwen op Lancia chassis (waarvan Desot de Belgische importeur was).

In 1965 koopt Franckaert deze tweeverdiener aan. Op een Lancia Esatau B chassis bouwt Desot een carrosserie. Franckaert rijdt op dat ogenblik in onderaanneming voor Pam Vermeulen uit Antwerpen. Vanaf september 1977 gaat de bus als 257107 door het leven. © familie Desot.

Lancia/Desot

Op 18 december 1969 krijgt het bedrijf de nieuwe naam “Autobussen en Autocars Karel Franckaert en Kinderen”. Karel en zijn zoon Antoine leiden het bedrijf.

Midden jaren 1970 zien we een « groen » stationsplein te Sint-Niklaas. In 1975 kocht Franckaert deze Van Hool-Fiat 409 aan. Hij werd later de 257101. © M. Colman.

dienstregeling

Begin jaren 1970 maakt een nieuw merk zijn entrée in het bedrijf: drie Setra S140 vinden in 1971, 1973 en 1975 een plaats in de garage.

Deze 257102, een Setra S141, stamt uit 1975. Sinds 1982 was Franckaert ook op andere lijnen dan de stamlijn 54b te vinden. © M. Colman.

dienstregeling

Wanneer de Buurtspoorwegen in 1977 de groene bussen overnemen, krijgt Franckaert het contractnummer 2571 toegewezen. Zeven bussen worden in het contract ondergebracht. In 1979 koopt het bedrijf zijn eerste Van Hool A120 aan.

Bij de invoering van het zogenaamde Oranje busplan in de regio Waasland (mei 1979) krijgt de lijn 54b er een tak richting Hulst bij. Daarop verschijnen ook bussen van Waaslandia op deze lijn. De filmbeelden 21 (Meerdonk) en 22 (Hulst) verschijnen twee jaar later.

De familie Franckaert verkoopt haar lijnbussen in 1984 aan Waaslandia Autobussen; de bussen verhuizen naar Vrasene. De naam Franckaert verdwijnt in 1999 wanneer het bedrijf door Autobussen Van Mullen opgeslorpt wordt (Van Mullem was ook door Waaslandia overgenomen). Het contract 2571 blijft onder naam van Van Mullem tot eind 2002 bestaan. Daarna komen de bussen in het nieuwe contract 2219 (Van Mullem) terecht.

De 257112 komt in mei 1990 in dienst. Vanaf januari 2003 gaat hij als 221938 door het leven. © M. Colman.

257112

Drie Van Hool A120 en drie Van Hool A600 vervoegen in de periode 1985-1995 het contract 2571. De laatste A600 (257114) zou het nog tot 2013 uithouden. De laatste twee jaar reed hij als 102309 bij Mattheesen.

Bronnen:

  • Smits, C., Welter, H. (2005). Groep Waaslandia: sinds 1924 onderweg. Vrasene: Groep Waaslandia.
  • PA Oost-Vlaanderen: 3e afdeling, 3/3225b/1 (correspondentie ivm oorlog).
  • PA Oost-Vlaanderen: 3e afdeling, 4791 (lijn 54b St-Niklaas-Meerdonk).

Toegevoegd op 04.12.2015

Lees meer over:

Terug naar boven