Het Minder Hinderplan

De De Reys 102811 was één van de MAN SL202 die in Antwerpen mocht opdraven.

Omdat vanaf juni 2004 de Antwerpse Ring op de schop ging, wordt een plan uitgewerkt om ondermeer extra openbaar vervoer aan te trekken. Er worden een aantal nieuwe buslijnen uitgetekend, andere lijnen worden versterkt. Zowel De Lijn als enkele exploitanten dragen hun steentje bij.

De Lijn bestelt 130 gelede bussen (dit wordt de reeks 4708-4837) die vanaf april 2004 in dienst komen. Enkele exemplaren worden eerst naar Gent gestuurd (omdat eerst de levering van een andere reeks gelede bussen daar voorzien was), maar schuiven daarna naar Antwerpen door.

Voor de exploitanten werden maar liefst 16 contracten in het leven geroepen: 1019 tot en met 1034. Al in februari 2005 sneuvelden enkele contracten (omdat bleek dat enkele lijnen geen potentieel hadden). Het merendeel van de contracten werd in augustus 2005 stopgezet. Maar enkele blijven tot op de dag van vandaag bestaan.

Ondermeer Ch. Mattheesen kreeg enkele Van Hool A600 van De Lijn Antwerpen in bruikleen. De 2392 werd zo de 101904, hier te zien aan het eindpunt van lijn 62 te Schoten.

Ch. Mattheesen 101904

Ook de exploitanten moesten dus op zoek naar materieel. In eerste instantie kregen enkele bedrijven bussen van De Lijn in bruikleen.

Daarnaast werden oudere bussen langer in dienst gehouden of werden oude bakjes gereactiveerd. Zo konden enkele Van Hool A120 hun laatste levensjaren in en om Antwerpen slijten. Het Minder Hinderplan betekende ook een late doorbraak van de MAN SL202 in België. Bij De Reys - dat twee lijnen in de wacht gesleept had - kwamen er zo'n tiental in dienst, afkomstig van Duitse bedrijven.

Terug naar boven