Linjebuss en Eurobus

Het begon allemaal met de overname van De Polder. © M. Reps.

Op 24 april 1995 neemt het Zweedse bedrijf Linjebuss De Polder uit Antwerpen over. Deze overname vormt het startschot van enkele turbulente jaren in de wereld van de privé-exploitanten.

Linjebuss houdt het niet bij het ene bedrijf. Al vlug laat het zijn oog op andere exploitanten vallen. In 1996 volgt een echte overnamegolf. In dat jaar werden kort na elkaar Heidebloem uit Lanaken (54 bussen), Mebis (Hasselt), Melotte (Neerpelt) overgenomen. Met de overname van Van Pee (Zonhoven) en VBM (Lommel) begin 1997 verwierf Linjebuss een overwicht in Limburg.

Ondertussen volgden zowel De Lijn als de SRWT deze evolutie op de voet. Wanneer Jean Penning - gedelegeerd bestuurder van Transports Penning als enkele zusterbedrijven - beslist zijn aandelen te verkopen, ziet de SRWT een Linjebuss scenario. Daarop besluit ze de aandelen zelf te kopen en deze in een nieuwe holding onder te brengen. Naast de SRWT worden ook ondermeer SADAR, Satracom en de Autobus de Genval aandeelhouder. Eurobus is geboren.

Linjebuss, dat in 1998 al overgenomen werd door het Franse CGEA en in Connex herdoopt werd, bleef de jaren daarop op het overnamepad. Eurobus liet zich ook niet onbetuigd en nam in de daaropvolgende jaren enkele Waalse en Vlaamse bedrijven over.

Uiteindelijk zou Connex via Veolia Transport tot Hansea vervellen en werd de Eurobus Holding in enkele fases door het Franse Keolis overgenomen.

Terug naar boven