Naar een diversificatie van het wagenpark

Hoewel er sinds 1991 al 360 nieuwe bussen ingestroomd zijn, hebben de Volvo/Jonckheere-bussen al bijna de leeftijd van twintig jaar bereikt.

Daarom bestelt de MIVB in januari 1997 zestig Jonckheere Premier, met DAF-motor en een verkorte wielbasis. Ze krijgen de nummers 8501-8560 en zullen in Delta gestald worden. Ze worden er geleverd tussen december 1997 en februari 1999.

MIVB 8504 - Kraainem Statieplaats (Viaduct E40). © Coll. M. Reps.

MIVB 8504

Kort na de bevestiging van dit order worden in Delta al enkele Volvo's afgevoerd. In de loop van 1998 wordt een resem Volvos afgevoerd.

MIVB 8500 - Sint-Pieters-Woluwe Sint-Aleidisvoorplein. © Coll. M. Reps.

MIVB 8504

Eind juli 1997 wordt een Van Hool A308 getest, in kleuren van De Lijn. Ook deze testbus krijgt het nummer 8500 en is op lijnen 28,36, 67 en 68 te zien.

De eerste midibussen en nieuwe bussen voor de speciale diensten

Op 21 september 1999 bestelt de MIVB bussen bij Jonckheere en Van Hool. Bij Jonckheere gaat het opnieuw om zestig Premiers (SB250) die qua uiterlijk licht verschillen met hun voorgangers. Naar analogie met de Jonckheer van Berkhof is de motor naar achter verschoven.

MIVB 8570 - Ukkel Waterloosesteenweg. © Coll. M. Reps.

MIVB 8570

Wel heeft men een probleem: er zijn geen zestig vrije nummers meer over. Daarop beslist men de 8560 (die nog geleverd moet worden) te hernummeren naar 8500. Zo kunnen de nieuwe bussen als 8560-8619 door het leven gaan. Ze worden in Delta geleverd tussen november 1999 en juli 2000. Hierdoor worden vanaf eind november ook de laatste A500 vanuit Delta terug naar Vandermeeren gestuurd. Daar dienen ze als compensatie voor de A500 die naar de speciale diensten gaan (zie hieronder).

De nieuwe midibussen kwamen op kleinere lijnen te rijden, zoals lijn 72 (ULB-ADEPS). Oudergem Waversesteenweg. © Coll. M. Reps.

MIVB 8004

De tweede reeks omvat dertig Van Hool A308. Dit wordt reeks 8001-8030 die in Delta komt te rijden. Van Hool levert ze tussen april 1999 en mei 2000. Ze zijn als eerste reeks uitgerust met airco.

Vanaf 1 september 2001 rijden de Cito’s enkel nog maar op lijn 58 en later ook op de nieuwe expresslijn 70 (Noord-Bourget). Na het verdwijnen van lijn 70 op 30 augustus 2002, vinden we de ze ook op lijn 27 terug. We zien de MIVB 8042 aan het eindpunt te Evere. © Coll. M. Reps.

MIVB 8042

En... op 7 december 1999 tekent de MIVB een overeenkomst met EvoBus om twaalf midibussen met een hybride motor - van het type Mercedes-Benz Cito - te leasen, dit voor een periode van acht jaar. Een eerste exemplaar zet op 2 juni 1999 voet op Brusselse wegen. Deze reeks 8031-8042 komt tussen december 1999 en februari 2000 in dienst te Haren. De eerste Cito komt pas eind juni 2000 de weg op, en dit op lijn 58.

Nieuwe bussen voor de speciale diensten

Nu de A120 hun twintigste verjaardag gevierd hebben en de laatste die nog in reizigersdienst zitten afgevoerd worden, wordt het ook tijd om diegene voor de speciale diensten te vervangen.

MIVB 8326 - Schaarbeek Leuvensesteenweg.

MIVB 8326

Daarom beslist de MIVB in maart 1999 om de eerste dertig Van Hool A500 enkel voor speciale diensten te gebruiken. De middendeur wordt weggehaald, en er komen meer zitplaatsen. De transformatie gebeurt door Van Hool. De 8301 komt als eerste terug in september 1999. De overige worden tussen januari en oktober 2000 aangepast. Ze behouden wel de ontwaardingsapparatuur zodat ze eventueel nog op gewone lijndienst kunnen verschijnen.

Nieuwe gelede bussen

Als laatste etappe in de vernieuwing van het wagenpark moeten de gelede bussen vervangen worden. Op 23 december 1999 worden bij Van Hool 25 AG300 besteld. Vier maand later komen daar nog zeven extra stuks bij. Ze worden tussen december 2000 en april 2001 in Delta geleverd. Ze vormen reeks 8826-8857.

op 1 juli 2001 wordt een nieuwe lijn naar de luchthaven ingereden, hier rijden meestal geledes op. MIVB 8847 te Schuman. © Coll. M. Reps.

MIVB 8847

De zwanezang van de Neerman generatie

Door de levering van nieuw materieel in garage Delta, kan deze garage zich van haar laatste Volvo/Jonckheere bussen ontdoen. De laatste Volvo rijdt op 3 juli de garage binnen. Ook kunnen de laatste Van Hool A500 naar Vandermeeren gemuteerd worden. Zo kunnen de voorziene A500SP naar Haren, waar ze zo de laatste A120 verjagen. Delta heeft zelfs eventjes bussen op overschot, want eind 2000 worden de Premiers 8501-8508 naar Vandermeeren gebracht.

In oktober 2000 zijn qua Van Hool A120 enkel nog maar de 8207, 8214 en 8261 in dienst. Ondertussen zijn de 8194 en 8211 rijschoolbussen geworden. Begin 2001 valt het doek voor deze reeks: op 23 maart wordt - als laatste - de 8261 afgevoerd. Als nieuwe rijschoolbussen worden enkele Van Hool A500 ingezet (8331-8333).

Als laatste uit de Neerman generatie worden ook de Van Hool AG280 begin 2001 afgevoerd.

Vanaf half juni 2003 zien we op 8603-8606 speciale kleurstelling. Tis de bedoeling dat ze enkel op Airportline rijden. De praktijk is soms anders. MIVB 8604 te Sint-Pieters-Woluwe Bosstraat. © Coll. M. Reps.

MIVB 8604

Begin jaren 2000 heeft garage Delta regelmatig te kampen met bustekorten. De andere twee garages sturen versterking in de vorm van een aantal Van Hool A500, maar - in 2004 - ook met een aantal Van Hool A300. De laatste Premiers die Delta ooit aan Molenbeek uitleende, komen in september 2003 terug naar Delta.

Vanaf eind oktober 2004 rijden er enkel nog maar midibussen op lijn 36. Op de lijnen 43, 72, en 98 worden ze vervangen door standaardbussen. Maar vanaf 1 december verdwijnen deze standaardbussen terug op lijn 98 door problemen te CERIA. De midibussen verhuizen van lijnen 30 en 31 terug naar de 98.

Door de herindienstname van lijn 85 op 18 januari 2005 moet Delta haar geleende bussen terugsturen naar Molenbeek. Vanaf april vinden we ook geen geledes meer op lijn 42. De lijn krijgt tegelijk een verhoogde frequentie. Wel vinden we meer geledes op lijn 95. Lijn 96 wordt vanaf dan enkel met standaardbussen uitgebaat.

Terug naar boven