Nieuwe bussen in een nieuwe livrei

Om het hoofd te bieden aan het zwartrijden, beslist de MIVB om vanaf 2003 het vooraan instappen terug verplicht te maken. Na een proef op lijn 12, is op 12 mei 2003 lijn 59 als eerste aan de beurt. Mondjesmaat volgen andere lijnen. Het principe zal wel niet op de gelede bussen toegepast worden.

Eind 2004 is een kleine helft van het buspark aangepast. Ook de gasbussen krijgen begin een nieuwe livrei: er verschijnt een tekst « deze bus rijdt milieuvriendelijk ».

Om de campagne voor het vooraan instappen kracht bij te zetten, worden ook de bussen aangepast. Bij de midden en laatste deur verdwijnen de knoppen om deze te openen. Ook de worden de blauwe rechthoeken weggehaald. MIVB 8768 op het Luxemburgplein.

MIVB 8768

De nakende hervorming van het busnet en het stijgende gebruik van de bus in Brussel noopt de MIVB tot het nadenken over toekomstige bestellingen. Ze beslist ondermeer om extra gelede bussen aan te kopen. Ook zullen standaardbussen in de toekomst nog maar twee deuren krijgen.

Daarom zien we in februari 2005 een aantal testbussen de revue passeren: Mercedes-Benz stuurt een standaard en gelede Citaro, Van Hool een newA330, een newA360 en een newAG300, Irisbus een CityClass en Jonckheere een Transit 2000.

De MIVB denkt ook na over nieuwe types bestemmingsaanduiders. Daarom wordt in de loop van 2005 op bus 8500 een kleuren-LED getest. 8500 te Sint-Lambrechts-Woluwe Stokkelsesteenweg. © M. Reps.

MIVB 8500

Op 14 juni 2005 maakt de MIVB haar nieuwe bestelling bekend: er komen 115 Van Hool newA330 (8100-8215) en 25 Citaro G II (8858-8882). Deze laatste moeten de geleaste Van Hool AG300 vervangen. De bussen krijgen ook een nieuwe livrei.

Van geel naar grijs

De MIVB stelt op 8 maart 2006 haar nieuwe grijze livrei voor op de Heizel. Tegelijk wordt ook de eerste Van Hool newA330 aan het publiek gepresenteerd. Twee dagen nadien rijdt de eerste herschilderde bus rond: de eer gaat naar de A308 8010. En twee maand later – op 4 mei – levert Van Hool de eerste newA330. De eerste portie van de bussen komt in de vernieuwde stelplaats Brel – de nieuwe naam voor Vandermeeren sinds 15 september 2005 – te rijden.

MIVB 8111 - Jette Jettelaan.

MIVB 8111

Op 4 september 2006 gaat de derde fase van de vernieuwing van het busnet van start. De nieuwe lijn 75 (Goede Lucht-COOVI) wordt met midibussen uitgebaat. Daarom verhuizen de – herschilderde – A308 8001-8006 vanuit Delta naar Brel. Deze laatste garage zal ook de eerste newA330 ontvangen, en deze inzetten op lijnen 46 (vanaf eind september) en 14 (vanaf eind november). Nadien volgen de lijnen 50, 78, 85 en 87. Eind 2006 zijn er al 33 newA330 geleverd; begin 2007 worden twaalf extra stuks besteld.

De komst van de newA330 betekent ook dat de Van Hool A500 gaan verdwijnen. De eerste vijf worden eind oktober 2006 afgevoerd. Tegelijk worden een aantal exemplaren (8473-8480, behalve 8476) vanuit Brel naar Haren gemuteerd.

Begin 2007 zijn al 102 bussen in de nieuwe livrei gebracht. Zo ook de Van Hool A308 8024-8030 die vanaf begin januari op de nieuwe lijn 17 (Beaulieu-Heiligenborre) ingezet worden. MIVB 8029 te Watermaal-Bosvoorde Waterwildlaan (Keym).

MIVB 8029

Ondertussen zijn ook de eerste Mercedes-Benz Citaro G II aangekomen: deze zijn vanaf 8 januari 2007 te vinden op de lijnen 95 (vanuit garage Brel) en 11/12 (Haren). Midden juli 2007 zijn alle Citaro G II in dienst. Bij de oorspronkelijke bestelling waren zes extra exemplaren gevoegd, bestemd voor de Airport Line, en uitgerust met bagagerekken. Dit werden de 8883-8888.

Lijn 95 verliest begin 2007 het vak Wiener-Heiligenborre, dat naar lijn 17 gaat. Door het verdwijnen van lijn 96 wordt de frequentie verhoogd. We zien de fonkelnieuwe 8859 nabij het Wienerplein.

MIVB 8859

Het afvoeren van de A500 gaat verder: in februari 2007 hebben al 35 exemplaren het veld moeten ruimen. Het afvoeren gaat de maanden nadien aan een gestaag ritme verder.

Een herschikt busnet

Op 2 juli 2007 ondergaat het busnet een grote herschikking. De lijnen 27, 28, 41, 54, 60, 63, 65, 66, 80 en 89 ondergaan veranderingen. Er verschijnen ook vier nieuwe lijnen: 15, 64, 79 en 88. De Harense Citaro G II komen nu ook op lijn 63 te rijden, terwijl Brel zijn newA330 op lijnen 15 en 88 inzet. Ondertussen heeft ook Delta zijn eerste newA330 ontvangen en zijn deze op lijn 34 te vinden, vanaf begin september ook op lijnen 38, 41, 60 en 61. Eind oktober 2007 zijn alle newA330 – behalve de 12 extra bestelde stuks – geleverd.

Om de gemiddelde parkleeftijd van de verschillende garages op gelijke hoogte te brengen, worden eind augustus enkele Premiers van Delta naar Brel gemuteerd. In september en oktober volgen nog een aantal exemplaren, in totaal maakt tegen eind januari 2008 praktisch de volledige reeks de oversteek (Delta houdt eind januari enkel de 8536 en 8545 over). Het afvoeren van de A500 gaat intussen gestaag verder in garage Brel. Enkele blijven in dienst voor de rijschool: 8331, 8428, 8435-8436, 8445-8446.

De 8517 was één van de Premiers die van Delta naar Brel gemuteerd werd. We zien hem hier op de Antwerpsesteenweg.

MIVB 8517

Naast conventionele bussen wil de MIVB – met steun van het Brussels gewest – ook 70 gasbussen aankopen. In september 2007 komen de diverse offertes voor de bussen en het nieuw te bouwen tankstation binnen. In oktober zien we enkele demowagens op lijn 29 verschijnen: een Mercedes-Benz Citaro, een Irisbus Citelis CNG (de Transpole 10221), een MAN Lion’s City CNG, een Van Hool A300CNG (Divia, Dijon).

Terug naar boven