Nieuwe contracten bij De Lijn

Een voorbeeld van een samenwerkingsverband is Connex West-Vlaanderen, dat bij Jonckheere een aantal Transit 2000 kocht.

Begin oktober 2002 komt voor veel bedrijven en hun personeel een einde aan zes jaar onzekerheid. In oktober 1996 had De Lijn alle contracten met haar exploitanten opgezegd. De opzegtermijn liep over vijf jaar, te beginnen op 1 oktober 1997.

In de plaats van 106 contracten kwamen er 79 exploitatiepakketten met een totale waarde van 543 miljoen euro per vijf jaar. In totaal worden vanaf 1 januari 2003 41,5% van alle buskilometers door exploitanten gereden.

De Lijn gaat enkel in zee met gekwalificeerde uitbaters. Dit betekent dat exploitanten de lat hoger moeten leggen. 103 bedrijven werden door De Lijn gekwalificeerd. Samen sturen ze zo'n 600 offerte-aanvragen in. Uiteindelijk volgen er 256 offertes. Sommige pakketten kenden slechts één bieder, terwijl er voor andere tot soms wel zeven gegadigden waren. De raad van bestuur van de VVM gunde in haar zitting van op 30 september de pakketten.

De contracten hebben een looptijd van vijf jaar en kunnen twee keer verlengd worden. In 2007 werden enkele pakketten opnieuw aanbesteed. De meeste contracten werden stilzwijgend verlengd.

Nieuw zijn de samenwerkingsverbanden. Zo gaan in West-Vlaanderen De Meibloem uit Tielt en Mandel Car uit Izegem samen als TIZ. In Brabant werken Van Mullem & Zonen en P. Van Mullem samen.

Hoornaert was één van de bedrijven die z'n contract verloor. Enkele bussen vonden een nieuw onderkomen bij andere bedrijven in de Eurobus-groep. Zo werd de Transit 358117 de Bronckaers 440332.

Bronckaers 440332

Niet overal was het nieuws goed. In West-Vlaanderen verliezen enkele bedrijven hun contract.

Hier en daar stappen ook nieuwe spelers de markt in (Coach Partners, De Ras-De Lare). In Limburg noteert Bronckaers een forse toename.

Reacties uit het veld? Overal prees men de professionaliteit waarmee De Lijn de hele procedure aangepakt heeft, en dat ze rekening hield met gevestigde bedrijven, de kwaliteit en de ervaring die ze bieden.

Ook de Van Hool newA600 ging eind 2002, begin 2003 vlotjes over de toonbank. Deze De Schelde 111895 is er eentje van.

De Schelde 111895

De nieuwe contracten zijn ook goed nieuws voor de constructeurs. Door de onzekerheid kregen deze in de laatste maanden voor de gunning maar weinig nieuwe opdrachten. In de eerste dagen na de definitieve toewijzing bestellen de verschillende exploitanten maar liefst 200 nieuwe bussen. Bij Jonckheere noteren ze bestellingen voor 132 nieuwe voertuigen - vooral Transit 2000, waarvan er 32 voor Eurobus zijn, 26 voor Connex, 18 voor de groep De Laere en 14 bussen voor de groep rond Gino Tours.

Bij Van Hool zijn er een 50-tal nieuwe bussen besteld van het type newA600. Ook bij Mercedes-Benz noteren ze bestellingen voor verschillende streekbussen.

Terug naar boven