Proefbussen bij de TEC

Meestal als voorbereiding op een belangrijke bestellingen kwamen van tijd tot tijd bussen proefrijden in diverse stelplaatsen van de TEC. Zo kon men ondermeer de rijeigenschappen, passagierscomfort en verbruik waarnemen voor men overging tot een definitieve bestelling.

KNR-405

De Mercedes-Benz O 405 die door de TEC Luik-Verviers getest werd.

In februari 1992 werd een Mercedes-Benz O 405 (kenteken KNR-405, op naam van SADAR) gestest, eerst in de Luikse stelplaats St-Gilles, nadien ook in Bressoux, Warzée en Omal. Uit deze test zou de bestelling van de A500PL voortvloeien. Men wou immers een volledig platte vloer over de hele bus, zonder podesten.

De O 405 werd in april 1992 gestest in Charleroi (Genson - lijn 7 - en Jumet - lijnen 85/86); en tenslotte in mei in de stelplaats Nijvel van de TEC Waals-Brabant.

Rond diezelfde periode werd bij de TEC Namen-Luxemburg een Mercedes O 614. Hieruit zou de bestelling van de reeks 290-293 komen.

Ondertussen - dit om het model met de O 405 te vergelijken - was de MIVB A500 8433 ook even komen proefrijden in Charleroi.

In 1992 werd ook een belangrijke bestelling voor maar liefst 307 bussen met een totale waarde van 2,2 miljard frank voorbereid. Grote kanshebbers waren Van Hool (A300) en het Franse Renault (R312).

TEC Luik-Verviers 500

In Luik kreeg de R312 het nummer 500.

Vanaf eind september 1992 tot januari 1993 deed een R312 dan ook de ronde van de diverse stelplaatsen : Namen (september-oktober 1992), Robermont en Jemeppe (november), Genson (eind november) en tenslotte Lasne (januari 1993).

We springen even naar 1995. In november van dat jaar verschijnt de MIVB A300 8798 in de stelplaats van Andenne. Hij wordt eerst ingezet op de Naamse stadslijnen. Nadien verhuist hij tot midden januari 1996 naar Luik. Daar krijgt hij het nummer 500, met inzet op de stadslijnen. Nadien volgen nog testperiodes bij de TEC Henegouwen (Doornik, begin februari) en tenslotte bij de TEC Charleroi. Daar worden zowel de stelplaatsen Genson als Jumet aangedaan. Op 15 maart 1996 is de proefperiode over en keert hij naar Brussel terug.

TEC 7099

TEC 7099 in Charleroi.

In 1997 worden twee bussen getest. Allereerst een Q-BUS Q96 bij de TEC Charleroi. Het busje - met Nederlands kenteken- krijgt er het nummer 7099 toebedeeld. Nadien (na de komst van de busjes 7084-7086) wordt hij door de TEC Charleroi aangekocht.

Ondertussen wordt in Luik de 5.400 uitgetest : een AGG300 (kenteken PYB-610) die ook al bij De Lijn (5999) en het GVU op bezoek was. In oktober 1997 was hij op de lijn 48 te zien.

TEC Citaro

De proef Citaro op dienst op de lijn 63 van de TEC Charleroi.

Tussen half juli en half augustus 1998 was een Citaro op bezoek in diverse Waalse stelplaatsen. Na Méhaigne (inzet op lijn 142b) volgden de stelplaatsen van Doornik, Robermont (hier werd hij niet op dienst gezet) en tenslotte Jumet.

Terug naar boven