Setra S 140 en S 130 S

Op de IAA van 1967 stelt Setra haar nieuwe S100-reeks voor. De ronde vormen van de eerste Setra generatie werd verlaten voor een meer sobere vormgeving met strakke lijnen.

De S100-reeks bestond uit vier basisversies voor het touringvervoer: S 100, S 120, S 130 en S150. Het cijfer duidt het aantal zitrijen aan (13, 14 of 15). De bussen waren nog uitgerust met een Henschel-motor, gekoppeld aan een ZF-versnellingsbak.

In 1971 komt de S 140 op de markt, een uitgelengde versie van de S 130 (met dus 14 ipv 13 zitrijen). Setra stelt het nieuwe model beschikbaar in een hoge (H) – platform (P), en lagevloer (S) versie. Van deze laatste versie kwam de S140ES op de Duitse markt – als VÖV I-bus (de Duitse standaardbus) – terecht.

Bierinckx 104116

Autocars Bierinckx 104116 - Turnhout. © M. Colman.

Begin jaren 1970 kopen verschillende Belgische exploitanten S 140 aan: we vinden er terug bij Bierinckx uit Geel (later door KAV overgenomen), KAV uit Turnhout, De Vriendt uit Asse, Franckaert uit Meerdonk en Liénard uit Chimay.

S130 S

Tegelijk met de S 140 stelt Kässbohrer in 1971 ook de S 130 S voor, waarbij de S voor Stadtlinienomnibus staat. Het model kwam tegemoet aan de eisen van de VÖV (de vereniging van Duitse vervoerders).

J. De Reys 153110

J. De Reys 153110 - Heist-op-den-Berg.

Via Ivo Tours kwamen twee exemplaren in 2000 bij J. De Reys uit Heist-op-den-Berg terecht. Ze waren afkomstig van het Luxemburgse bedrijf Emile Weber. De bussen droegen de nummers 153110 en 153116.

De bouwreeks 100 werd vanaf 1976 stilaan ingeruild voor de nieuwe bouwreeks 200. De S 130 S stadsbus en de S 140 ES interstedelijke bus werden nog tot 1984 gebouwd, wanneer ze door de S 215 SL en S 215 UL vervangen worden.

Lees meer over

Terug naar boven