Setra S 215 UL

Setra had reeds in 1975 haar bouwreeks 200 voorgesteld. Een echte lijnbus kwam er pas in 1983 met de lancering van de S 215 UL en S 215 SL.

De Setra S 215 UL was de opvolger van de S 140 ES, die sinds 1974 in productie was. Het etiket « Regional « viel later weg. De SL variant, met zijn lagere instap, was meer als stadsbus bedoeld.

De bussen zijn makkelijk uit elkaar te houden: de S 215 SL heeft - door de lagere positie van de vloer - een dikkere band boven de ramen. Deze is bij de S 215 UL maar dunnetjes.

Beide types - die vooral in Duitsland en Frankrijk mooie verkoopscijfers konden voorleggen - werden uitgerust met een Mercedes OM 407h-motor (vanaf 1985: OM 427h).

KAV 108106

KAV 108106 - Aarschot. © M. Reps.

In België hebben enkele bedrijven dit model aangekocht. Als eerste koopt Van Pee uit Zonhoven twee exemplaren in 1989, die als 861102 en 861115 genummerd worden. Ze gaan in 2003 naar zusterbedrijf Mebis over. KAV uit Geel koopt in het daaropvolgende jaar vier stuks aan, die als 108106-108109 door het leven gaan. Tot slot haalt Alk Reizen uit Alken in 2001 drie exemplaren bij de Luxemburgse exploitant Emile Weber. Deze krijgen de nummers 492201, 492204 en 492206.

Van beide modellen werd ook een gelede versie ontworpen, dit zijn zijn de SG 219 SL en de SG 221 UL.

De S 215 SL werd midden jaren 1990 door de lagevloersbus S 315 NF opgevolgd.

Lees meer over

Terug naar boven