Setra S 300 NC

Op het einde van de jaren 1980 voelt Setra de warme adem van Mercedes-Benz, MAN en Neoplan, die allemaal druk bezig waren met hun eigen lagevloersbus, in de nek. Het besluit zelf ook te werken aan een lagevloersbus.

3009

Transpole 3009 - © D. Cools.

Op de IAA van 1989 wordt de eerste bus uit wat later de bouwreeks 300 zou worden voorgesteld: de S 300 N. Het model kreeg een nieuw type aandrijving, die direct gelinkt was aan de rechtstaande motor (MAN D2865 LOH). De zijwanden en het dak bestaan uit aluminiumprofielen. Er zijn drie deuren voorzien. Vanaf 1990 wordt het model dan op de markt gebracht als de S300NC.

Hoewel het model op technisch vlak zeer innovatief was, heeft hij toch niet het succes gekend dat Setra voor ogen had. Vooral de vele technische problemen speelden het model parten. Na vier jaar zou Setra de productie van de S300 NC stopzetten. Het model werd ondermeer verkocht aan enkele stedelijke bedrijven in Frankrijk, waaronder ook Transpole (Rijsel).

Intussen was Setra begonnen aan een nieuwe lagevloersbus, die in 1996 voorgesteld zou worden: de S 315 NF.

Lees meer over

Terug naar boven