Van Hool 340

Op het Parijse salon van 1964 wordt de 340 voorgesteld. De bus – gemaakt als een tweeverdiener – is speciaal voor de Franse markt ontworpen, waar veel bedrijven zowel lijn- en toerismevervoer uitvoeren.

De bus wordt aangedreven door een FIAT 220H motor, die we ook al in de 420 aantroffen. De liggende motor bevindt zich hier tussen de assen. In de versie voor de Franse markt worden 50 zitplaatsen voorzien.

28-23

Deschepper 28-23 - Oostende Station. © coll. Ph. Moth.

Voor de Belgische markt stelt Van Hool de 340 ook als lijnbus beschikbaar. Enkele exemplaren krijgen de ronde vormgeving van de 420 mee, zoals de twee exemplaren die in 1966 en 1969 bij Deschepper uit Oudenburg in dienst kwamen.

359104

Lefever 359104 - Diksmuide Station. © M. Colman.

Vanaf 1967 volgt de 340 de vormgeving van het overige gamma touringcars van Van Hool. Een jaar later worden ook de eerste vierkante carrosserieën op de 340 gebouwd. Eén 340 – in dienst bij De Duinen – kreeg zelfs een Vistadome-koetswerk.

Het laatste exemplaar rolt in 1971 van de band.

Bronnen:

  • Eigen documentatie
  • Van Hool magazine

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven