Volvo B58

Wanneer Volvo in 1966 de B58 lanceert, zijn de reacties overweldigend. Het nieuwe model met de underfloormotor lost de B755 af.

Dé wezenlijke nieuwigheid is dat er nu ook gekozen kan worden voor een turbomotor (de THD100A met 210pk), naast de conventionele motor (HD100A met 165 pk).

Jonckheere bouwde heel wat vierkante standaardcarrosserieën op het Volvo B58 chassis. Zo is deze Weyn 270123 er eentje van. C865

Weyn 270123

Hoewel de B58 ontworpen werd als een stads- en lijnbus, werd hij vooral in het lijnbus- en touringverkeer gebruikt. Mettertijd werden de A-varianten door nieuwe motortypes vervangen.

Chaval uit Rongy was een trouw Volvo klant. Ook de B58 boerde goed bij deze exploitant. Van Hool verzorgde de opbouw bij deze twee Volvo B58, die vanaf 1977 als 453104 en 453107 als het leven zouden gaan. © P. Tordeur. C11015

Chaval 454104-453107

Ten opzichte van de B755 werd er niet zoveel aan het chassis veranderd. Wel werd een sterkere aandrijflijn voorzien. Bij touringcars ging het om de Volvo K1, bij stads- en lijnbussen kon voor een Wilson gekozen worden. De luchtvering begon zich met dit model echt door te zetten.

Dat model een succes was, kunnen we afleiden uit de 17184 gebouwde eenheden. Het model werd beroemd als car omdat Van Hool in 1969 een Vistadome op het B58 type aan Volvo leverde.

Voor Demuynck & Vansteelandt uit Bellegem bouwde Jonckheere een TransCity op een Volvo B58 chassis. Let op de hoge instap! © Ph. Laureys. C539

dienstregeling

Ook in België was het model goed verspreid. Zowel Van Hool als Jonckheere bouwden lijnbussen als touringcars op dit model. Qua lijnbussen vinden we zowel het vierkante als het afgeronde model terug. Er werden zelfs nog door Jonckheere elf TransCity's op gebouwd!

De SL 5354 kwam in oktober 1978 ook even proefrijden bij Weyn uit Stekene, hier te St-Niklaas op lijn 57c. © M. Colman.

dienstregeling

De B58 was ook het eerste type waarvan een gelede versie op de markt kwam. En deze gelede versie heeft een Belgische connectie, want het was Van Hool dat in 1977 aan het stedelijk vervoerbedrijf van Stockholm 74 gelede wagens op het B58-55A chassis leverde.

Bronnen:

  • Olson, C. (2003). Volvo-Busse seit 1928. Stuttgart: Motorbuch Verlag Pietsch.

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven