Volvo B655 en B755

Einde jaren 1940 reisden twee Volvo medewerkers naar het Britse Leyland om daar de chassis met midmotor te gaan bestuderen. Ze moesten vaststellen, dat dit model – de underfloormotor heel geliefd was, en heel wat voordelen bood. Zo kon de instapdeur voor de eerste as geplaatst worden. Door de liggende positie van de motor kon de vloer vlak gehouden worden.

De echte aanzet tot de ontwikkeling van een Volvo chassis met underfloormotor kwam uit Denemarken. In 1950 liet het stadstrambedrijf van Odense weten dat ze op 1 juli 1952 al haar trams door bussen ging vervangen, en dat het model een underfloormotor moest hebben. Het bedrijf wou de combinatie van de moderne constructie van een Leyland met de gedegen kwaliteit van Volvo. Ook moest de asafstand redelijk klein (5 meter) gehouden worden, dit om handig te kunnen manoeuvreren in de smalle straatjes.

Er moest ook een nieuwe – liggende – versie van de 9,6-liter D96-dieselmotor ontwikkeld worden, dit zou de D96AL worden, waarbij de A voor de versie staat en de L voor liggend (er was ook een staande versie: D96AS).

In december 1951 was het eerste B655 chassis klaar. Qua techniek was de B655 zeer modern te noemen, hij bezat drukluchtremmen – voor die tijd een revolutionaire vernieuwing. Na enkele jaren kwam daar ook stuurbekrachtiging en luchtvering bij.

TCM 759124

Deze 759124 was een Volvo B75508, en kreeg een Jonckheere koetswerk.

Van de 2573 stuks B655 chassis die tussen 1951 en 1964 gebouwd werden, kwamen er ook een aantal in België terecht. Het gaat om de types B657/B65506 (5 meter asafstand) en B658/B65508 (6 meter asafstand).

B755

Van de opvolger van de B655, de B755, werden tussen 1963 en 1965 maar 652 stuks gebouwd. Twee stuks werden voor Van Elderen (TCM Cars) aangekocht en door Jonckheere van een bovenbouw voorzien.

De B655 was als een stadsbuschassis ontworpen. Niemand had toen kunnen voorzien dat chassis met midmotor gebruikt zouden worden om touringcars op te bouwen.

Bronnen:

  • Olson, C. (2003). Volvo-Busse seit 1928. Stuttgart: Motorbuch Verlag Pietsch.
  • Eigen documentatie

Lees meer over:

Wil je iets kwijt over dit artikel?

comments powered by Disqus
Terug naar boven