Adolf Verthé

Adolf Verthé uit Meulebeke vraagt in april 1934 een lijn Ingelmunster-Meulebeke-Tielt-Deinze aan. Maar de NMBS laat haar voorkeurrecht gelden. Het is deze maatschappij die vanaf april 1935 de lijn mag uitbaten. Deze lijn 518 wordt aan Adolf Verthé verpacht.

Op dat moment heeft Verthé - een vrijwilliger uit Wereldoorlog I - twee Minerva type AB2A en een Chevrolet T.29 in dienst.

Op 15 mei 1940 wordt de dienst Ingelmunster-Deinze stilgelegd, op 11 juli wordt ze hernomen. De defintieve stopzetting volgt op 1 november 1940.

Begin 1941 gaat het Ministerie van Verkeerswezen ermee akkoord dat het baanvak Tielt-Ingelmunster (van de dienst Ingelmunster-Deinze) en de lijn Ingelmunster-Anzegem terug in bedrijf genomen worden. Samen vormen ze een dienst Tielt-Ingelmunster-Waregem-Anzegem. Het aantal reizen blijft tot een minimum beperkt. De nieuwe lijn wordt op 10 maart in bedrijf genomen. Vanaf 18 september 1941 wordt de lijn ingekort tot Waregem, en vanaf 6 oktober blijft enkel het vak Tielt-Meulebeke over [1].

Ondertussen vervoegt Adolf Verthé het verzet. Hij zou lokaal commandant van het Geheim leger worden.

Na de oorlog vinden we een lijn 217 terug, met twee baanvakken: Meulebeke-Tielt-Deinze en Tielt-Meulebeke-Ingelmunster-Kortrijk. In februari 1945 krijgt hij een tijdelijke vergunning. Nieuwe vergunningen volgen in 1948 en 1950.

De dienstregeling van lijnen 217 en 217b uit de winterdienstregeling van 1949-1950.

dienstregeling

dienstregeling

In de aanvraag van de NMBS voor een gunning voor de lijn Kortrijk-Tielt vinden we in 1947 volgende bussen terug: een Minerva (met Bedford motor), een Willems (Gardner motor), een Renault (Gardner motor) en twee Büssing type 400.

Op 18 mei 1952 wordt lijn 217 wordt opgedeeld in 212 (Tielt-Meulebeke-Ingelmunster-Kortrijk) en 213 (Meulebeke-Tielt-Deinze). Lijn 212 krijgt enkel voorlopige machtigingen, dit door een geschil of men op deze lijn het bus- of treintarief zou toepassen.

Adolf Verthé overlijdt in 1951, zijn weduwe neemt het bedrijf over. Vanaf 1 april 1954 neemt haar schoonzoon Julien Vandecasteele de twee lijnen en een aantal bussen over. We hebben nog geen zekerheid over welke bussen er precies overgegaan zijn.

Noten en bronnen:

  • Wie deze dienst uitbaatte, weten we niet zeker. Het kan ook Maurice Deberdt uit Izegem zijn. ^
  • De Volder
  • PA West-Vlaanderen: 1e Afdeling, 962G (Ingelmunster-Deinze)
  • PA West-Vlaanderen: 1e Afdeling, 30/1506 (Kortrijk Tielt)
  • PA West-Vlaanderen: 1e Afdeling, 30/1522 (Meulebeke-Tielt-Deinze)

Lees meer over:

Terug naar boven