Lebon - Autobus de Genval

Dit artikel is niet volledig. Heb je zelf meer informatie over dit bedrijf? Contacteer ons dan.

Buslijst Autobus de GenvalDe Buurtspoorwegen krijgen in september 1927 toestemming om twee nieuwe lijnen vanuit Brussel in te leggen. Een eerste lijn verbindt het centrum van Bosvoorde met Hoeilaart, en wordt aan Charles Preumont verpacht. De tweede lijn vertrekt vanuit het centrum van Elsene (St-Kruisplein) en gaat richting Genval. Als overnemer voor deze lijn trekt de NMVB Adolphe Lebon aan.

Lebon woont op dat ogenblik nog in de Hubert Blauvretstraat te Sint-Agatha-Berchem. Kort nadien verhuist hij wellicht naar de Avenue Nouvelle in Genval, waar hij zijn bedrijf vestigt. Over de vooroorlogse bussen hebben we geen informatie.

Wanneer de machtiging voor de lijn Elsene-Genval in 1937 verstrijkt, eist de NMBS ze voor haar op. Dit lukt en wordt met een KB bekrachtigt. In de dienstregeling vinden we de lijn onder tabel 225 terug.

Na de oorlog wordt de lijn terug opgestart. We vinden ze als 244 in de dienstregeling terug. Wel is de lijn tot het gemeentehuis van Bosvoorde ingekort. Pas in 1953 vindt ze haar oorspronkelijke vertrekpunt aan het Flageyplein terug.

De dienstregeling van de lijn Elsene-Genval uit de winterdienstregeling 1946-1947.

dienstregeling

Ondertussen richt Adolphe Lebon – samen met enkele familieleden – op 6 maart 1949 de naamloze venootschap Société anonyme des Autobus de Genval, Lebon et Compagnie op. Zijn inbreng zijn drie Miesses en één Minerva. Twee van die Miesse zijn wellicht vooroorlogse chassis. Deze werden tijdens de oorlog in de papierfabriek van Genval verborgen. Ze werden nadien van een koetswerk voorzien.

John Smith kon deze Guy Arab/Van Hool in november 1955 voor het station van Genval fotograferen.

dienstregeling

In 1950 komt een Guy Arab, met opbouw door Van Hool in dienst (13-86).

Vanaf de zomerdienstregeling 1960 worden enkele ritten tot Rixensart doorgetrokken. In de zomerdienstregeling 1963 zien we een lijn 367 verschijnen: Genval (station)-Rixensart-Court-St-Etienne. Pas in de jaren 1970 zullen deze lijnen in de dienstregeling samengesmelten.

Lebon laat in november 1962 zijn bedrijf over aan de Autobussen De Reys uit Hombeek. Walter De Reys beheert de zaken in Genval. In 1965 verlaat de garage de Avenue Nouvelle en verhuist het zijn garage naar de Route d’Ohain, waar het tot op heden gevestigd is.

Begin jaren zestig koopt Lebon deze AEC met een koetswerk van Stoelen aan voor Autobus de Genval (13-162). © P. Tordeur.

dienstregeling

Het bedrijf volgt de aankooppolitiek van het moederhuis. In het begin gaat het om Miesse, vanaf begin jaren 1970 om Scania-chassis waarop Jonckheere een vierkant koetswerk bouwt. Een aantal van deze bussen komen in 1977 in het nieuwe contract 9611 terecht.

Midden jaren tachtig vervoegen enkele Jonckheere TransCity op het Merdedes-Benz O 305J onderstel het wagenpark. De Autobus de Genval kochten bij het Duitse merk ook een hele roedel schoolbusjes aan.

Te Rixensart wacht de 961121 zijn volgende rit af. © M. Reps.

dienstregeling

Samen met het moederbedrijf en Cardona & Deltenre (dat in 1990 door De Reys overgenomen was), maken de Autobus de Genval vanaf 1999 deel uit van de Eurobus Holding, later van Keolis.

Het wagenpark breidt gevoelig uit bij de lancering van de eerste Conforto-dienst tussen Etterbeek, Waver en Louvain-la-Neuve in september 2002. Acht Mercedes-Benz Integro maken hun opwachting in het nieuwe contract 9612.

Bus 961203 verlaat het busstation van Louvain-la-Neuve.

dienstregeling

Een tweede Conforto-lijn - toepasselijk Conforto-bis genaamd – ziet in oktober 2012 het levenslicht. Oorspronkelijk verbond deze lijn Louvain-la-Neuve met Waver, het metrostation Roodebeek en Brucargo. Dit was een voortzetting van de zogenaamde UCL-pendel, die verschillende campussen van deze universiteit met elkaar verbond. Vanaf februari 2010 heeft de lijn Roodebeek als eindpunt.

Omdat de voorziene Fast Syter nog niet geleverd waren, reden in de eerste dagen enkele bussen van zusterbedrijven op deze lijn. Deze werden kort nadien vergezeld van enkele Neoplan Transliner. De zeven Fast Syter verschenen in de lente van 2009.

In april 2012 neemt het bedrijf de eerste 15 meterbussen van ons land in dienst. Het gaat om zes Irisbus Arway die in beide Conforto-contracten terechtkomen. Intussen is daar ook al een Mercedes-Benz Integro L bijgekomen.

Eén van de 15 meter Arway komt het metrostation Delta voorbij.

dienstregeling

Sinds het voorjaar van 2016 rijdt er ook een gelede bus op lijn 38 (Waver-Rosières). Het gaat om de voormalige Picavet 966139, die nu als 961496 door het leven gaat. Deze voormalige schoollijn kreeg in september 2005 een openbaar karakter.

Bronnen:

  • Eigen documentatie
  • emails David Ullens, Laurent Hubert

Lees meer over:

Terug naar boven