Capelle & Bossaert

Buslijst Capelle & BossaertIn 1919 begint Cyrille Capelle (°1865) met paard en kar goederen te vervoeren tussen Nieuwkerke en Poperinge. In de jaren 1920 gaan de zaken goed. Hij koopt eerste bus waarmee hij ook personen gaat vervoeren. Begin jaren dertig heeft hij samen met zijn zakenpartner Joseph Bossaert (°1902) twee bussen – waarvan één van het merk Ford – in bezit.

Op 12 mei 1930 vragen ze een machtiging aan voor een lijn naar Poperinge. Op maandag, dinsdag en donderdag is er één heen- en terugrit, op vrijdag (marktdag te Poperinge) zijn er vier ritten voorzien. Ze beginnen direct voor eigen rekening te rijden.

Op 3 februari 1931 krijgen ze met een KB de toestemming om voor vijf jaar op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag een heen- en terugrit naar Poperinge te organiseren. Het eindpunt is “den Vetten Os” op het (huidige) Burgemeester Bertenplein.

In 1932 vragen ze of deze ritten dagelijks uitgevoerd mogen worden. De beslissing blijft uit, omdat vooral Poperinge dwarsligt. De stad wil maar één dienst richting Nieuwkerke op haar grondgebied, in plaats van twee (Anselin en Capelle & Bossaert).

Hoewel ze geen toelating hebben, voeren ze hun dienst toch dagelijks uit, en dit zelfs met twee heen- en terugritten (zeker al sinds het najaar van 1931). Clovis Anselin - uitbater van de lijn Poperinge-Nieuwkerke-Komen - laat het hier niet bij, en sleept Capelle en Bossaert voor de rechter. De Deputatie wil Capelle & Bossaert dagelijks laten rijden, maar dat ziet Anselin dan weer niet zitten.

Op 11 mei 1934 keurt de Deputatie de dagelijkse ritten goed, op voorwaarde dat ook Westouter bedient wordt. Op 10 november 1934 is daar eindelijk het KB dat deze zaak officieel maakt. Wanneer hun machtiging in maart 1936 afloopt blijven ze met een voorlopige machtiging van zes maanden verder rijden.

Begin 1934 vragen Capelle & Bossaert ook een machtiging aan voor de lijn Ieper-Nieuwkerke-De Seule. Tussen Nieuwkerke en Ieper bestond sinds 1931 een busdienst, uitgebaat door de gebroeders Vandepoele. Deze staken de uitbating ervan in 1934. In eerste instantie wordt hun aanvraag geweigerd.

De dienstregeling van de lijn Ieper-Nieuwkerke (De Seule) vanaf 15 juli 1935.

dienstregeling

Wanneer de Buurtspoorwegen vanaf 15 juli 1935 de tramdienst Ieper-Nieuwkerke/Waasten afschaffen, beginnen Capelle & Bossaert vanaf die dag als concessionaris op de buslijn Ieper-De Seule te rijden. Jean Cousin wordt concessionaris op de lijn Kemmel-Komen.

Vanaf 4 juli 1936 wordt de tramlijn Ieper-Nieuwkerke/Waasten opnieuw uitgebaat, nu met spoorauto’s. Op dat ogenblik moeten Capelle & Bossaert hun busdienst staken.

Op 25 maart 1936 vraagt Clovis Anselin om ontslagen te worden van zijn rechten op de lijn Ploegsteert-Nieuwkerke-Kemmel-Loker-Westouter-Reningelst-Poperinge, en deze vanaf 1 april over te dragen aan de Buurtspoorwegen.

In juli 1936 stuurt het gemeentebestuur van Ploegsteert een brief waarin ze stelt dat Capelle & Bossaert hun dienst Poperinge-Nieuwkerke tot Ploegsteert, en sinds enkele weken ook naar Le Bizet verlengd hebben, zonder dat de gemeente om advies gevraagd werd. Tegen deze laatste verlenging dient Jean Cousin, uitbater van de lijn Ieper-Mesen-Le Bizet, klacht in.

Intussen overlijdt Cyrille Capelle op 1 september 1937. Zijn weduwe, Marie Houpe, neemt de uitbating over.

Al in 1934 wou de NMVB kapitaal inschrijven om de vergunning voor de lijn Poperinge-Nieuwkerke-Ploegsteert (Le Bizet) binnen te rijven. Pas in 1938 (KB van 7 maart 1938) wordt deze lijn aan de NMVB gegund, die ze vanaf 3 mei 1938 doorverpacht aan mevr. Houpe en Bossaert. De uitbreiding tot Le Bizet kwam er vooral om Franse toeristen richting West-Vlaamse Bergen te vervoeren. Vooral Ploegsteert (en Jean Cousin) waren hiertegen, zij hadden graag de terminus in Waasten gezien. Uiteindelijk zou Cousin zelf op Bizet-Waasten gaan rijden.

In het West-Vlaams busregister vinden we vier bussen terug: een Minerva, een Citroën, een Auto-Traction en een Willems, telkens met een ons onbekende opbouw.

Tijdens de oorlog worden hun bussen opgeëist en worden de lijnen stilgelegd. Poperinge-Ploegsteert wordt als vervallen beschouwd op 23 oktober 1940, de dienst wordt op 9 november 1940 stilgelegd. Ook de lijn Ieper-Wulvergem-Nieuwkerke wordt op dezelfde dag stilgelegd.

Capelle & Bossaert zou na de oorlog niet meer als exploitant verschijnen. De lijn Ieper-De Seule zou de NMVB in eigen beheer gaan rijden, de lijn Poperinge-Le Bizet ging naar Norbert Gruson uit Dranouter.

Bronnen:

  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 659P (Nieuwkerke-Poperinge)
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 933G (Ieper-Nieuwkerke)
  • De Volder, D. (1982). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer vanaf 1919 tot 1939 in de streek van Diksmuide, Ieper, Poperinge, Roeselare en Tielt. Brugge: eigen beheer.
Terug naar boven