Cardona & Deltenre

Dit artikel is niet volledig. Heb je zelf meer informatie over dit bedrijf? Contacteer ons dan.

Buslijst Cardona & DeltenreIn 1931 begint François Cardona een busbedrijfje. Hij is chauffeur, zijn echtgenote is ontvangster. Hij gaat rijden op de lijn Nijvel-Temploux.

Deze lijn vervelt wellicht vanaf 1936 in de lijn Nijvel-Sombreffe. Op 5 mei 1936 van dat jaar stelt de Raad van Bestuur van de Buurtspoorwegen hem aan als overnemer (pachter) van deze lijn, als vervanging van Dobbelaere & Degueldre.

Tijdens de oorlogsjaren gaat alle materieel verloren. Na de oorlog gaat François Cardona samenwerken met Léon Deltenre. Samen richten ze de Etablissements François Cardona et Deltenre op.

Het bedrijf blijft pachter van de Buurtspoorweglijn. Na de oorlog vinden we de lijn – als 710A – in een dienstregeling van 1950 terug als Nijvel – Houtain – Sombreffe – Temploux. Enkele ritten hebben zelfs de Naamse deelgemeente Belgrade als eind- of startpunt. Daarnaast vinden we ook de lijn 710 terug. Deze verbindt Nijvel met Houtain, Marbais en Fleurus.

Vanaf de zomerdienstregeling 1956 gaan deze lijnen als 568 door het leven. Kort nadien kent de lijn vanuit Nijvel een uitbreiding tot Rosseignies en wordt het vak Marbais-Belgrade verlaten.

Een stukje van de dienstregeling van lijn 710 uit 1950.

dienstregeling

Ondertussen is de zoon van Léon, Roger Deltenre in 1965 zaakvoerder geworden. Hij is gehuwd met de dochter van Gaston Dechief, die voor de Tweede Wereldoorlog pachter van de NMVB was op de lijn Nijvel-Soignies.

In 1977 krijgt het bedrijf het contractnummer 9051 toebedeeld. We vinden dan zeven Van Hool bussen terug. Cardona was dan al jaren trouwe klant bij dit merk.

Wanneer Roger Deltenre in 1990 als zaakvoerder stopt, neemt Autobussen De Reys het bedrijf over. Zo gaat het bedrijf later deel uitmaken van de Eurobus Holding, en vormt het nu een deel van Keolis.

In 1992 verlaat het bedrijf Houtain-le-Val en neemt het een nieuwe garage in de Nijvelse industriezone in gebruik.

Op 1 september 1997 gaat Rapidobus 2 van start tussen Nijvel, Kasteelbrakel en Tubeke. Samen met Picavet gaat ook Cardona op deze verbinding rijden. Eén bus – een Van Hool Linea – komt in dit contract te rijden.

De Cardona & Deltenre 905180 (eigenlijk de 905280) - een Van Hool Linéa - op het busstation van Tubeke. De Rapidobus 2 is net van start gegaan. © coll. R. Van Poppel.

dienstregeling

Vanaf 6 november 2006 gaat het – met contract 9053 – rijden op de lijn 16 die het station van Nijvel met de industriezone verbindt.

De 905134 in het centrum van Fauquez. Lijn 474 werd van Senne Autobus overgenomen. © M. Reps.

dienstregeling

Wanneer Senne Autobus in november 2007 zijn contract verliest, neemt Cardona & Deltenre een deel van het lijnenpakket over. De drie Jonckheere 056 blijven nog eventjes rijden, en krijgen kort nadien gezelschap van enkele tweedehandse Mercedes-Benz O 405N2. Deze worden in 2012 door nieuwe Mercedes-Benz Citaro LE vervangen. Ondertussen zijn in 2009 ook de eerste gelede bussen aangekomen.

De jonste aanwinst van het bedrijf is deze Mercedes-Benz Citaro G C2.

dienstregeling

Eind augustus 2015 opent het bedrijf een nieuwe stelplaats in Braine-le-Comte, waar ook enkele bussen van het zusterbedrijf Voyages Nicolay gestald worden.

Bronnen:

  • Eigen documentatie
  • emails David Ullens, Laurent Hubert
Terug naar boven