Carrette Frères

Buslijst CarretteIn 1947 dragen de Autobus Bruxellois de uitbating van de lijn Ukkel (Globe)-Diesdelle over aan de gebroeders Carrette, gevestigd in Ukkel (Horzelstraat).

Deze lijn heeft dan al ’n geschiedenis achter zich. Sinds mei 1926 baat Jean Ramlot een lijn Ukkel (Globe)-Linkebeek uit. Deze wordt in 1927 tot Kalevoet verlengd om in 1931 – door de komst van tramlijn 6 – te verdwijnen.

Op 13 augustus 1933 stellen de Autobus Bruxellois een lijn Ukkel Kalevoet-St-Job in dienst (lijn J). Het gemeentebestuur van Ukkel vindt de lijn echter te duur, en daarom wordt de lijn in uitbating gegeven aan Hector Saint-Jean (mei 1934). De lijn wordt later verlengd tot Diesdelle en Globe (1938). Tijdens de Tweede Wereldoorlog gaat de lijn op non-actief, om vanaf 1946 terug te verschijnen.

Carrette had twee Chausson in dienst, waarvan deze 10-444 er één is. &copy Pol Tordeur

dienstregeling

Carrette baat de lijn tot 17 maart 1963 uit. Tijdens de laatste dagen moet zelfs een bus van Paul Picavet ter hulp komen, omdat het wagenpark van de firma hopeloos verouderd is. Een dag later neemt de MIVB de lijn – die 43 gedoopt wordt – in eigen beheer over.

We vinden bij Carrette drie bussen terug: twee Chausson (10-444 en 10-970) en één Miesse (met een ons onbekende opbouw), alledrie de bussen werden wellicht eind jaren 40, begin jaren 50 in dienst genomen. Ze hadden een rood-crèmekleurige livrei, waarbij het rood lichter was dan het rood van de buurtspoorwegbussen.

Bronnen:

  • Escoyez, P., Marissens, J.-P. en Tintillier, L. (2007). Un siècle d'exploitation d'autobus urbains à Bruxelles. Brussel: eigen beheer.
  • Eigen documentatie
Terug naar boven