Charles Preumont

Buslijst Charles PreumontIn 1925 begint Charles Preumont uit Bosvoorde een busdienst te rijden tussen Bosvoorde en Hoeilaart. Charles was toen elektricien; zijn broer Pierre was vertegenwoordiger voor Ford in Oudergem. Hij koopt in 1925 een kleine (wellicht ’n Ford) bus met tien plaatsen.

De garage bevindt zich in de Auguste Beernaertstraat. Later zou de garage naar de Terhulpensteenweg verhuizen. Het bedrijf is ook gekend als de "Cars St-Hubert".

Vanaf 5 oktober 1928 wordt hij pachter van de Buurtspoorwegen op de lijn Bosvoorde-Hoeilaart. De maatschappij had immers op 25 september 1927 een machtiging voor deze lijn gekregen. In de jaren daarop zou de lijn verlengd worden tot Maleizen en Rosières. In september 1937 wordt Preumont bevestigd als pachter van de Buurtspoorwegen.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog worden zijn bussen opgevorderd. In 1942 kan de familie een nieuwe bus bouwen uit een chassis, koetswerk en motor die op verschillende plaatsen gevonden werden. Deze bus kon 22 personen vervoeren.

Na de oorlog wordt het buspark uitgebreid. In 1945 wordt een Minerva in dienst genomen. Het ging om een vooroorlogse vrachtwagen, waarvan de opbouw afgebroken werd. Het chassis kreeg een vooroorlogse carrosserie die tijdens de oorlog verborgen werd. Als motor werd een Fiat aangekocht, afkomstig van een afgevoerde legertank, de versnellingsbak kwam van een Mack truck van het Amerikaanse leger. In die dagen moest je als autocarist wel inventief zijn!

De dienstregeling van lijn 709 uit de NMBS zomerdienstregeling 1950. Doorblader deze dienstregeling.

dienstregeling

In een document uit 1952 zien we drie bussen: een Chausson, een Saurer en een Scania-Vabis. De Chausson wordt nog in 1952 door een Miesse met Jonckheere opbouw vervangen (10-14).

In 1952 wordt de gunning voor de lijn Bosvoorde-Rosières met tien jaar verlengd. We vinden de lijn als lijn 709 in de nationale gids terug. Later wordt dit 544.

Op 23 maart 1954 krijgen de Buurtspoorwegen een voorlopige toelating om de lijn vanuit Rosières via Bierges naar Waver te verlengen.

John Smith fotografeerde in 1956 deze Brossel/Van Hool aan het gemeentehuis van Bosvoorde.

dienstregeling

De lijn werd in 1965/1966 overgenomen door de NMVB, toen die het net in de regio Overijse-Waver hervormde. Lijnen 544 en 545 (film EH: Etterbeek-Hoeilaart) werden samengevoegd tot een dienst Etterbeek-Hoeilaart-Waver (film WA). De antenne naar Bosvoorde behield slechts enkele schoolritten.

Nadien verdween de naam Preumont niet uit het buslandschap. Marcel Preumont – de oudste zoon van Charles – stichtte het autocarbedrijf L’Epervier, dat later tot Europabus zou uitgroeien. Zijn tweede zoon, Roger, lag aan de basis van City Liner, dat in 1999 door de Eurobus Holding overgenomen werd.

Bronnen:

  • ARA (Anderlecht): oud PA Brabant, dossier Bosvoorde-Rosières-Wavre
  • Marcel Preumont (via D. Ullens)

Lees meer over:

Terug naar boven