Emmanuel Dauwe - Ganda Cars

Dit artikel is niet volledig. Heb je zelf meer informatie over dit bedrijf? Contacteer ons dan.

Buslijst Dauwe - Ganda CarsEmmanuel Dauwe (°Ledeberg 1892) start in 1931 de lijn Watervliet-Gent op. Hij krijgt een machtiging voor tien jaar met een KB van 6 februari 1932. Dagelijks waren er twee heen- en terugritten, met op vrijdag een extra slag voor de vrijdagmarkt in Gent. Zoals zovele lijnen die de grens met Nederland aandeden, was ook deze lijn berucht voor de vele meereizende smokkelaars.

In 1931 had hij al twee bussen van het Belgische merk Dasse gekocht. Deze werden in 1934 als O.V.1 en O.V.2 ingeschreven. De eerste bus had een koetswerk door Hautecloque, de tweede door Jonckheere. Een derde Dasse (ook met een opbouw door Jonckheere) krijgt het nummer O.V.89.

De dienstregeling van de lijn Gent-Watervliet uit 1934. Doorblader de volledige dienstregeling.

dienstregeling

In de verdere jaren dertig koopt Dauwe vooral chassis bij het Antwerpse Willems. Jonckheere voorziet in de koetswerken. Dit worden de O.V.77 en de (tweede) O.V.89. Ook de O.V.90 en de (tweede) O.V.2 worden bij Willems gekocht.

Bij het uitbreken van de oorlog ligt de lijn stil van 16 mei tot 10 juni. Twee Willems – O.V.2 en O.V.90 zijn nog in dienst. Uiteindelijk moet de lijn op 1 november 1940 stilgelegd worden.

In februari 1942 verlengt de deputatie de gunning met tien jaar. Pas op 5 november 1944 verzekert Dauwe zijn dienst terug. Dit doet hij met de Willems/Jonckheere O.V.2, die het deugdelijkheidsnummer 31-10 krijgt. Kort nadien vervoegen nog een Floirat en een Latil het wagenpark. De lijn Gent-Watervliet verschijnt als 347 in de dienstregeling.

In augustus 1953 fotografeert John Smith deze Willems/Jonckheere 31-10 in het landelijke Bassevelde. Dit was één van de twee of drie Willems die de oorlog doorgekomen zijn.

dienstregeling

De aanvullende lijn 371 ontstaat in oktober 1951 en verbindt Gent (Korenmarkt) met Zelzate langs de westelijke oever van het kanaal Gent-Terneuzen. Aan het station van Zelzate is er aansluiting met de dienst van de ZVTM naar Sas-van-Gent en Terneuzen. De NMBS verpacht deze dienst aan Dauwe.

De dienstregeling van de aanvullende lijn 259 uit de NMBS zomerdienstregeling van 1954.

dienstregeling

Om deze uit te baten, koopt hij een eerste Brossel/Jonckheere aan. Vanaf oktober 1952 gaan de lijnen 347 en 371 respectievelijk als 252 en 259 door het leven.

Tussen juli 1951 en september 1955 wordt één slag op de lijn Gent-Watervliet doorgetrokken tot het Nederlandse IJzendijke.

In 1956 en 1957 vervoegen nog drie Brossel/Jonckheere het buspark.

Een volgende uitbreiding van het actieterrein van Dauwe ontstaat bij de opheffing van het reizigersverkeer op de spoorlijn 58 tussen Eeklo en Brugge (2 juni 1957). Dauwe deelt de nieuwe vervangingslijn 58a met Van Hoorebeke, Ferry Cars en Decock.

Peter Shearman kon eind jaren 1960 deze 31-83, een Van Hool-Fiat 682 uit 1958 nabij Gent St-Pieters fotograferen. De bus zal een rit verzekeren op lijn 58a naar Brugge.

dienstregeling

Het daaropvolgende jaar maakt de eerste Van Hool-Fiat 682 zijn opwachting bij het bedrijf. In totaal zouden er tussen 1958 en 1971 elf exemplaren geleverd worden.

Dauwe moet de lijn 259 in 1961 afstaan. Door het opheffen van de reizigerstreinen op lijn 55 ontstaat de vervangingsdienst 55a (langs de westelijke oever van het kanaal), die de NMBS aan de Buurtspoorwegen verpacht.

In 1973 wordt een eenmanszaak een pvba met de naam Autobusbedrijf Dauwe en Cie. Eén van de aandeelhouders is Roger Braet, die nadien de leiding van het bedrijf op zich zal nemen.

Bus 29 - nog in de groene NMBS-livrei wacht op de Vrijdagsmarkt zijn volgende rit naar Watervliet af. Deze DAF MB200 DKDL600/Van Hool kwam in oktober 1973 in dienst.

dienstregeling

Het bedrijf blijft trouw aan Van Hool om z’n bussen te leveren. Deze worden vanaf begin jaren 1970 op het DAF MB200 DKDL600 chassis gebouwd. Bussen 27 t.e.m. 30 krijgen een vierkante carrosserie mee, bussen 31, 32 en 33 een afgerond model (vergelijkbaar met de 440). Enkel in 1977 komt er een Jonckheere TransCity in dienst, dit op een DAF SB210 chassis.

Deze vindt net als de overige bussen in 1977 een plaats in het nieuwe contract 2511. Kort daarna komt de eerste van acht Van Hool A120P de vloot versterken. De eerste twee (251135 en 251136) worden op een DAF SB210 chassis gebouwd, de overige (251137-251142) zijn integraalbouw.

Bus 251138 in de Gentse Bibliotheekstraat.

dienstregeling

De naam Autobusdienst Dauwe & Cie verdwijnt in 1991 ten voordele van Gandacars. Tegelijk wordt de pvba in een naamloze vennootschap omgevormd. Tegelijk duikt de eerste van zes Van Hool A600 in Wondelgem op. Dit wordt de 251143.

Op een regenachtige dag zien we bus 220445 op het Gentse Sint-Annaplein. © D. Cools.

dienstregeling

Een tweede buitenbeentje vinden we in de jaren 1990: in 1993 koopt Ganda Cars een Den Oudsten B88 aan (251145). Nadien schakelt het bedrijf terug over op de Van Hool A600.

Sinds oktober 2001 baat Dauwe ook de belbus van Evergem uit. De jongste aanwinst op deze belbus is een VDL MidCity uit 2015.

Ongeveer tegelijk met het invoeren van de nieuwe contracten bij De Lijn komt een eerste Van Hool newA600 (220450) aan. Begin 2003 volgen er nog drie. Nadien nemen de Van Hool newA360 en newA360H het heft over.

De 220465 is de jongste van de vier Van Hool newAG300.

dienstregeling

In juli 2008 komt een eerste gelede bus – een Van Hool newAG300 – aan. Intussen staat de teller op vier exemplaren. Ze zijn nodig om enkele drukke spitsritten op de lijn 58 op te vangen.

Bronnen:

  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3220/3 (bewijzen van deugdelijkheid Dauwe, periode 1934-1940)
  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3225bis/1, 2, 3 (oorlogsdossiers, correspondentie)
  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3A/21-4801 (lijn 259, periode 1951-1961)
  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3A/21-4819 (lijn 252, periode 1945-1970)
  • Busdossier B.1518 (Gent-Watervliet)

Lees meer over:

Terug naar boven