De Coster

Dit artikel is niet volledig. Heb je zelf meer informatie over dit bedrijf? Contacteer ons dan.

Buslijst De CosterDe Buurtspoorwegen hadden in 1937 de machtiging voor de lijn Leuven-Waver gekregen. De maatschappij koos toen Alfons Van Pee als overnemer.

Na de oorlog gaat de lijn in handen van de NMBS over.

De NMBS stelt Jean De Coster uit Neerijse als pachter van de lijn aan. Deze vinden we als 349 in die dienstregeling terug. Vanaf 1952 wordt dit lijn 337. In het begin zijn er maar enkele ritten per dag.

De dienstregeling van lijn 349 uit de NMBS-zomerdienstregeling van 1950.

dienstregeling

De eerste bussen van De Coster zijn een Volvo en een Austin. In de jaren 1950 koopt hij drie Mercedes-Benz aan. Een bus krijgt een opbouw door Bostovo.

Vanaf 1 september 1960 verhuist het bedrijf naar Oud-Heverlee. Daarom schaft de NMBS de antenne naar de voormalige garage in Neerijse af.

In het nieuwe decennium komen er enkele DAF bij het bedrijf te rijden. Deze krijgen een opbouw door Van Hool, vergelijkbaar met de 682.

Op het Leuvense stationsplein staat bus 12-305 zijn volgend vertrek af te wachten. We schrijven november 1977. © L. Bollen.

dienstregeling

In 1966 richt Jean De Coster met zijn zoon Gerard een vennootschap op. Er worden vier bussen ingebracht: drie DAF en één Mercedes-Benz.

De Coster schakelt in 1970 over naar koetswerken van Jonckheere, gebouwd op DAF chassis. Eén DAF/Van Hool en vier DAF/Jonckheere komen in 1977 in het contract 9531 terecht.

In de jaren 1970 kwam drie DAF/Jonckheere met vierkant koetswerk bij het bedrijf te rijden. We zien bus 953109 (uit 1973) in het landelijke Neerijse. © coll. M. Reps.

dienstregeling

De laatste Jonckheere – de tweede TransCity van het bedrijf – wordt op een Mercedes-Benz O 305J chassis gebouwd. Daarna volgen drie Van Hool A120P en een Van Hool A600.

Het bedrijf wordt in 1998 door P. Van Mullem uit Boutersem overgenomen. Er komt dan nog één nieuwe bus in het contract 9531 te rijden: een Mercedes-Benz Citaro in 2001. Dit was de eerste bus van dit model dat in België kwam rijden.

De 953155 was de eerste Mercedes-Benz Citaro in België. De bus was meestal op de stamlijn van P. Van Mullem te vinden.

dienstregeling

Bij de nieuwe contracten in 2003 worden de bussen in het contract 3301 (D’Haese-Van Mullem) ondergebracht. De vier nog aanwezige bussen worden op naam van Van Mullem overgeschreven en krijgen een nieuw kenteken.

De Lijn gunt daarop twee nieuwe belbusgebieden aan De Bezembinder: belbus Aarschot-Begijnendijk (719) en belbus Tienen-Boutersem-Hoegaarden (713). Deze starten op 1 augustus 2003. Voor deze diensten worden Mercedes-Benz Sprinter aangekocht. De jongste busjes zijn de 301106 en 301303.

Bronnen:

  • Busdossier B.3101 (Leuven-Wavre)

Lees meer over:

Terug naar boven