De Hauwere - 't Ros Beiaard

Buslijst De HauwereOp 5 april 1946 richten Maurits De Hauwere, Frans Van Nuffel en Aloïs Van Damme de pvba Hanuda op.

Deze is gevestigd in de Opwijksestraat 16b te Lebbeke. In het begin bezit elke partner tien aandelen. Langzamerhand wordt Maurits De Hauwere hoofdaandeelhouder.

Begin april 1949 vraagt Hanuda een lijn Aalst-St-Niklaas aan, via Hofstade, Gijzegem, Schoonaarde, Berlare, Zele, Hamme en Waasmunster. Het Ministerie keurt deze aanvraag af, maar zou wel een gunstig advies geven voor een busdienst Aalst-Zele, omdat hier nog geen goede verbinding bestaat. De NMBS eist deze lijn op; in september 1949 heeft ze een voorlopige machtiging op zak.

Vanaf 1 juni 1950 is Hanuda pachter van de NMBS. In de dienstregeling vinden we deze lijn als 293 terug, later (vanaf oktober 1952) als 271.

De uurtabel van lijn 293 uit de zomerdienstregeling van 1954.

uurtabel

De drie partners beslissen om Hanuda vanaf 1 april 1951 te ontbinden. Maurits De Hauwere neemt de De bussen en vergunningen over. Hij doopt zijn bedrijf « 't Ros Beiaard » Nog in dat jaar worden enkele ritten van lijn 293 tijdens de zomer via Overmere-Donk omgeleid.

De Hauwere rijdt vanaf 1 juni 1954 ook op de vervangdienst 52a (Dendermonde-Boom-Antwerpen), dit samen met Klein Brabant, De Decker, Deba, WAV en De Schelde.

Deze Latil met een Van Hool Cityliner carrosserie werd in 1954 om op de vervangdienst 52a te gaan rijden. © coll. T. De Boeck.

33-58

Het bedrijf verhuist in mei 1956 naar de Brusselsesteenweg te Lebbeke. Er wordt een onderhoudsplaats en garage opgetrokken. Een jaar later wordt deze garage vergroot. In het voorjaar van 1959 wordt op hetzelfde terrein een woonhuis met bureel gebouwd.

Op 2 juni 1957 gaat de vervangdienst Lokeren-Dendermonde-Aalst (57a) van start. Hoewel de NMBS De Hauwere ritten op deze lijn beloofd had, geeft ze toch de volledige lijn in pacht aan de Buurtspoorwegen. Tegelijk ontstaat een nieuwe lijn 271a tussen Aalst, Lede, Wichelen en het station van Schoonaarde. Deze dienst gaat naar De Hauwere

Vanaf de winterdienstregeling 1960-1961 wordt lijn 271 als een uitbreiding Aalst-Zele opgenomen in de lijn 57a. Vanaf 28 mei 1961 wordt de bediening van het vak Overmere-Zele stopgezet. Tegelijk wordt lijn 271 vanuit Wichelen naar Uitbergen en Overmere (Dorp) verlengd.

In de jaren vijftig vinden we verschillende busmerken bij het bedrijf: Chausson, Latil, Volvo, Scania en Guy. Vooral Van Hool verzorgt hierbij de koetswerken. In 1962 en 1966 koopt de Hauwere een Leyland/Jonckheere aan.

Maurits De Hauwere behaalt in juli 1969 zijn vergunning voor de uitbating van een reisbureau van de categorie C. Dit is een reisbureau voor de organisatie en verkoop van reizen die hoofdzakelijk per autocar uitgevoerd worden.

Deze 253120 is één van de drie Magirus/Jonckheere bussen die in 1969 in dienst kwamen

253120

In hetzelfde jaar versterken drie Magirus-Deutz de vloot. Jonckheere bouwt er een vierkante carrosserie op. Bus 21 wordt door brand vernield.

Op 3 juni 1973 maakt lijn 57d zijn intrede, die de ritten tussen Aalst en Overmere Klappel van lijn 57a overneemt. Tegelijk breidt de lijn vanuit Overmere uit richting Heiende en Lokeren.

In de jaren 1970 maken twee Neoplan hun opwachting bij het bedrijf. De 16 (later 253116) stamt uit 1975. © coll. T. De Boeck.

253116

Bij de overdracht van de NMBS-buslijnen aan de Buurtspoorwegen krijgt De Hauwere in 1977 het contractnummer 2531 toegewezen.

Met het IC/IR plan (juni 1984) ontstaat de lijn Aalst-Lede-Wetteren (699), die door De Hauwere tot eind juni 1988 uitgebaat wordt (nadien komt ze in handen van Siau en De Decker).

Begin jaren 1980 koopt De Hauwere drie DAF SB210/Jonckheere TransCity aan. De 253126 heeft er net een rit op lijn 52a opzitten en komt aan te Boom Station © M. Colman.

253116

Op 13 december 1984 wordt de pvba in een naamloze vennootschap omgezet. De zoon van Maurits, Dirk, wordt gedelegeerd bestuurder.

Op 1 januari 1990 wordt het vak Overmere-Uitbergen van lijn 271 afgeschaft. Er komen wel extra ritten op lijn 57d tussen Aalst en Overmere. Lijnnumers 51 (Aalst-Lede-Uitbergen) en 55 (Aalst-Lokeren) vervangen 271 en 57d vanaf 14 augustus 1994.

Deze Volvo B10R/Van Hool Linéa draagt eerst het nummer 253133. In 2003 wordt dit 221233 tot de bus in de loop van 2004 in het contract 1112 ondergebracht wordt. Later krijgt hij zelfs een LED-filmbak.

253116

Bij de toekenning van de nieuwe contracten in 2003 wordt 2212 het nieuwe contractnummer van De Hauwere, maar enkel voor de Oost-Vlaamse lijnen. Voor de ritten op de - Antwerpse - lijn Dendermonde-Boom, werkt De Hauwere met Klein-Brabant uit Willebroek samen in de tijdelijke vennootschap Vaartland (contractnummer 1112). Hierin brengt De Hauwere één bus in.

Op dezelfde datum rijdt De Hauwere de belbus van Lebbeke in. In het contract 2018 wordt samengewerkt met Cars Lux (groep De Decker), die de belbus van Buggenhout uitbaat. Vanaf 4 juni 2005 worden beide belbusgebieden tot één belbus Buggenhout-Lebbeke samengevoegd. Intussen is De Hauwere al aan z'n derde belbusje toe.

Lijn 51 (Aalst-Lede-Uitbergen) en 97 (Aalst-Wetteren) worden op 25 december 2005 hervormd naar 58-59 (Aalst-Lede-Wetteren) en 98 (Aalst-Uitbergen). De Hauwere rijdt op lijn 98, die nu via Erpe omgeleid wordt. Lijn 55 vervelt in lijn 54, terwijl lijn 53 een spitsuurvariant (via Gijzegem) wordt.

De 221244 komt aan op de Lokerse Markt.

253116

Een eerste Van Hool newAG300 duikt in 2008 bij het bedrijf op. Een tweede exemplaar volgt in 2013. Voor het contract 1112 wordt in 2015 een Van Hool newA360H aangekocht (111245), gevolgd door een tweede exemplaar voor contract 2212 in 2016 (221246).

Met dank aan Tom De Boeck.

Bronnen:

  • Documentatie Tom De Boeck
  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3A/21-4796 (lijnen 271 en 271a, periode 1945-1970)
  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3A/21-4802 (lijn 57d)
  • Busdossier B.3179 (lijn 271 Aalst-Overmere)
  • Busdossier B.3421 (lijn 57a Aalst-Dendermonde-Lokeren)
  • Busdossier B.3421b (lijn 5da Aalst-Overmere-Lokeren)

Lees meer over:

Terug naar boven