Decock

Buslijst DecockAndré Decock uit St-Andries (Brugge) neemt op 1 juli 1956 de ritten van weduwe August Simon over op lijn 241 Brugge-Blankenberge.

Hij neemt ook twee bussen over: een F.N. (21-6) en een dubbelassige Bernard/Jonckheere (21-36).

Vanaf 2 juni 1957 is Decock ook werkzaam op de nieuwe vervangingsdienst 58A (Gent-Brugge-Eeklo). Hiervoor koopt het bedrijf een nieuwe Volvo/Jonckheere aan (21-155).

Vanaf 29 september 1957 vervangt de nieuwe vervangingslijn 51A de voormalige aanvullende lijn 241 tussen Brugge en Blankenberge. Decock deelt de ritten met stadsgenoot Linglez.

Wellicht in 1958 neemt Decock het bedrijf van Victor Dauwe uit Wachtebeke over. Eén (wellicht twee) Guy worden overgenomen. Het is niet zeker of Dauwe al ritten had op de vervangingslijn 57b (Zelzate-Moerbeke-Lokeren). Zeker is dat in 1959 Decock werkzaam was op deze lijn, samen met Achiel Weyn uit Kemzeke (die ook een deel van het bedrijf van Dauwe overgenomen had).

Op 4 april 1960 wordt de treinverbinding tussen Lokeren en Moerbeke definitief opgeheven. Decock krijgt extra ritten. Weyn protesteert hiertegen. Maar het ministerie argumenteert:

(...) zijn wij zo vrij U te laten opmerken dat er slechts één voertuig noodzakelijk was om de treinen te vervangen. Aangezien de afschaffing van de treinen Moerbeke en Lokeren beschouwd diende te worden als een verlenging van de vervaningsdienst Zelzate-Moerbeke en om het overstappen van de reizigers te Moerbeke te vermijden, was het meer aangewezen zekere ritten van Zelzate naar Moerbeke tot Lokeren door te tekken en de beurtregelingen op dit baanvak aan de exploitant toe te vertrouwen die zijn garage op de lijn had en die reeds de ritten tussen Zelzate en Moerbeke verzekerde.

De 21-276 is een Leyland/Jonckheere uit 1964. De bus zou in 1977 nog het contractnummer 356110 krijgen. © coll. P. Shearman.

dienstregeling

In de jaren 1960 komen verschillende bussen in dienst. Op Volvo en Leyland-chassis bouwt Jonckheere koetswerken. In 1967 zou Decock zelf een bus bouwen op een DAF chassis (dit zou in 1977 de 356107 worden). Vanaf midden jaren 1960 zou het bedrijf veelal DAF chassis kopen.

In 1968 komt er een uitbreiding op lijn 57b naar de Sidmar-fabriek te Zelzate.

Verschillende DAF/Jonckheere met zowel een vierkant of afgerond koetswerk komen tussen 1971 en 1976 in dienst. De vierkante koetswerken zijn meestal op het TB163-chassis gebouwd, de afgeronde op een DAF MB200.

Decock kocht ook tweeverdieners aan om op lijndienst in te zetten. Deze 356106 was één van twee DAF/Jonckheere die in 1972 in dienst kwamen. © L. Bollen.

dienstregeling

Een buitenbeentje is een afgerond koetswerk dat door de Roeselaarse constructeur Vandenberge in 1975 op een DAF-chassis gebouwd werd. Dit werd in 1977 de 356103.

Het Roeselaarse Vandenberge bouwt in 1975 een afgerond koetswerk op een DAF chassis. Dit wordt in 1977 de 356103. © M. Colman.

dienstregeling

In 1977 gaan de groene bussen naar de Buurtspoorwegen over. Decock krijgt het contractnummer 3561 toegewezen.

De laatste bussen die in 1979 bij het bedrijf komen, zijn twee LAG, gebouwd op een DAF-chassis.

In september 1981 krijgt het bedrijf een faillissement te verwerken. Samen met de familie Cools uit Oostkamp (eigenaars van het reisbureau en autocarbedrijf Reiswijs) wordt later dat jaar de NV Decock opgericht. De bussen krijgen een nieuw kenteken. De zetel van het bedrijf verhuist naar Oostkamp.

De DAF/LAG 356111 zien we hier op het Brugse busstation. © M. Colman

dienstregeling

Vier jaar later is het finaal gedaan met Decock. Arthur Van de Voorde – werkzaam bij Decock – neemt een aantal bussen, de garage te Wachtebeke en de ritten op lijn 57b (Zelzate-Lokeren, dit vanaf 1 oktober 1985) over. De ritten op lijn 51a worden door Linglez overgenomen, die op lijn 58a wellicht door Ferry Cars.

Begin 1986 gaat het bedrijf in faling en wordt het contract 3561 definitief opgezegd.

Bronnen:

  • De Volder, D. (1984). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer in de provincie West-Vlaanderen. Periode 1945 tot en met 1963. Brugge: eigen beheer.
  • Eigen documentatie
Terug naar boven