Oscar & Léopold Dupont

Dit artikel is niet volledig. Heb je zelf meer informatie over dit bedrijf? Contacteer ons dan.

Buslijst Dupont Op 9 april 1934 krijgt de NMBS een machtiging om een lijn in te richten tussen het station van Châtelet, Mettet en Denée (Maredsous). De meeste ritten gaan tot Mettet, enkel op zondag is er één rit naar Maredsous.

Als pachters voor deze dienst kiezen de spoorwegen voor de broers Oscar en Léopold Dupont uit Farciennes. Ze waren toen al eigenaars van een garage en voeren ook taxidiensten uit.

In de dienstregeling van 1936 vinden we de lijn als 137A terug, het daaropvolgende jaar wordt dit lijn 236.

Na de bevrijding keert de lijn terug. Ze is ingekort tot Mettet en draagt het nummer 208. Vanuit het station van Châtelet is er een uitbreiding naar Farciennes, met twee ritten vanuit en richting de garage. In 1952 hernummert de NMBS deze lijn naar 442 om.

De dienstregeling van de lijn 208 uit de NMBS-zomer­dienstregeling van 1950.

dienstregeling

Op 5 september 1947 richten de broers een vennootschap op, met zetel in Farciennes. Over de oudste bussen hebben we helaas geen gegevens. Vanaf de jaren 1950 geeft de Jonckheere lijst ons een overzicht van de bij hen bestelde koetswerken. De oudste bussen waren van het Franse merk Berliet. Daarna schakelen de broers op AEC over.

De aanvullende lijn 320 verschijnt in 1950. Ze verbindt Mettet met Florennes, Philippeville en Rance. Wellicht baat Dupont deze lijn samen met Lardinois uit. In 1950 krijgt ze het nieuwe nummer 450, om uiteindelijk in oktober 1954 in lijn 136b te vervellen.

De NMBS sluit vanaf 17 oktober 1954 de treinbediening op enkele lijnen tussen Charleroi, Châtelet, Mettet en Florennes. In de plaats verschijnen twee nieuwe vervangingsdiensten. Lijn 137a (Châtelineau-Mettet) slorpt de vervangingsdienst 442 op, en verliest de antenne naar Farciennes. Een tweede dienst – 138a – verbindt Châtelineau met Florennes. Deze neemt de aanvullende lijn 441 over. Wanneer vanaf 3 augustus 1958 de treinen tussen Charleroi Sud en Florennes opgeheven worden, krijgt lijn 138a vanuit Acoz een uitbreiding naar Charleroi Sud.

Dupont – en ook Lardinois – komt uiteindelijk ook op lijn 150a (Tamines-Ermeton-s/Biert te rijden). Enkele ritten op lijn 137a worden via lijn 150a tot Ermeton doorgetrokken.

Walter Ceulemans fotografeert in 1978 deze 553104, een AEC Regal Mark VI/Jonckheere uit 1963, voor de garage van Dupont in Farciennes.

dienstregeling

Bij de overname van de groene bussen door de Buurtspoorwegen krijgt Dupont het contractnummer 5531 toegewezen. De laatst aangekochte bussen worden twee Jonckheere TransCity, één op het Leyland LVB668-chassis, de tweede op het Mercedes-Benz O 305J-chassis.

Eind 1985 neemt Piot uit Philippeville de bussen en ritten van Dupont op de lijnen 136a, 137a, 138b en 150a over.

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over:

Terug naar boven