Emiel Bonte

Buslijst Emiel Bonte Emiel Bonte uit Eernegem krijgt in 1930 een vergunning voor de marktlijnen Eernegem-Oostende en Eernegem-Brugge.

Al in 1935 worden de vergunningen voor de marktdiensten vanuit Eernegem ingetrokken.

Een KB van 19 juni 1934 geeft hem ook een vergunning voor een lijn Oostende-Gistel-Eernegem-Ichtegem-Wijnendale-Torhout [1]. Op 30 september 1937 laat hij de lijn over aan Victor Seys uit Kortemark. Eind januari 1938 baat Bonte de lijn terug zelf uit; als reden geeft hij op dat zijn mede-vennoot Seys de voorwaarden niet zou naleven [2]. Begin april 1938 wordt de exploitatie stopgezet.

In mei 1938 vraagt hij zijn lijn terug aan, maar krijgt hij geen gunning, dit omdat de NMBS haar voorrangsrecht liet gelden.

De dienstregelingen van de marktlijnen van Emiel Bonte in 1934. Doorblader de dienstregeling uit 1934.

dienstregeling

In het West-Vlaams busregister vinden we vijf bussen terug. Twee hiervan werden nadien doorverkocht: een GMC T.20 naar Fernand Vermeulen, een Minerva aan Victor Seys.

Noten en bronnen:

  • Dat deze lijn als redelijk winstgevend gezien werd, kunnen we afleiden uit het feit dat ook Paul de Backer (uit Brugge), Karel Tousseyn, Camiel Deschepper, Henri Tyberghien (allen uit Oudenburg), weduwe Camiel De Corte (Aartrijke; die deze lijn sinds 1932 uitbaatte) en August Simon (Oostende) op deze lijn ingetekend hadden. ^
  • Ook hier probeert Karel Tousseyn de lijn in handen te krijgen. Ook een zekere Camiel Platteau uit Merkem waagt nu zijn kans. ^
  • De Volder, D. (1982). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer vanaf 1919 tot 1939 in de streek van Brugge, Knokke, Oostende en Veurne. Brugge: eigen beheer.
  • PA West-Vlaanderen: 1e Afdeling, 938Z (Torhout-Oostende)
Terug naar boven