Emiel Decrock

Buslijst Emiel DecrockEmiel Decrock uit Poperinge vraagt op 4 maart 1931 een lijn Diksmuide-Merkem-Oostvleteren-Poperinge aan. Hij zou deze dienst vanaf Pasen 1931 (op 5 april) gaan uitbaten. De NMVB gaat hier niet mee akkoord. Ze was immers zelf gunninghouder (dit al sinds mei 1928) van de lijnen van de streek van Merkem, waar ook de lijn Poperinge-Diksmuide onder viel. Deze werd toen nog per stoomtram gereden, die in 1933 door railauto's vervangen werden.

Uiteindelijk besluit de maatschappij om de lijn vanaf juni 1933 aan Decrock te verpachten, dit tot 1938.

Omdat de busdienst Diksmuide-Lo-Roesbrugge niet leefbaar was, beslissen de Buurtspoorwegen deze af te schaffen. In de plaats zou er een busdienst met beperkt kapitaal ingericht worden tussen Diksmuide en Gijverinkhove, met aftakkingen naar Veurne en Poperinge.

Om Decrock van de uitbating van de lijn Poperinge-Oostvleteren-Diksmuide te doen afzien, stellen de Buurtspoorwegen voor dat hij de lijn Roesbrugge-Diksmuide mag overnemen, met vertakkingen naar Poperinge en Veurne.

De dienstregeling van de nieuwe lijn Diksmuide/Veurne-Poperinge vanaf 1 april 1935.

dienstregeling

Vanaf 1 april 1935 wordt de reisweg Poperinge-Westvleteren-Oostvleteren-Merkem-Diksmuide vervangen door Poperinge-Westvleteren-Krombeke-Stavele-Gijverinkhove-Lo-Diksmuide. Via een voorlopige machtiging mag hij ook het baanvak Gijverinkhove-Wulveringem-Veurne uitbaten. Het KB volgt op 23 november 1935, de machtiging loopt tot 3 mei 1938. In de zomermaanden wordt de lijn tot De Panne verlengd. De machtiging wordt in mei 1938 voor tien jaar verlengd.

In 1938 (KB 22 augustus) krijgt Emiel Decrock ook toestemming om een marktdienst op vrijdag te rijden tussen Proven en Poperinge. Maar al in 1939 werd de lijn terug afgeschaft. Ook in 1939 (vanaf 1 december) komt er nog een uitbreiding tussen Stavele Dorp en de Zuidhoek.

Door de oorlog wordt de lijn Diksmuide-Poperinge met uitbreiding Gijverinkhove-Veurne-De Panne stilgelegd. Op 23 oktober 1940 vervallen ook de machtigingen voor deze lijnen. Intussen zijn alle bussen opgeëist.

Na de oorlog keert Emiel Decrock niet meer als pachter terug. De NMVB voert na de oorlog de seizoendiensten Poperinge-Veurne-De Panne in eigen beheer uit.

Bronnen:

  • De Volder, D. (1982). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer vanaf 1919 tot 1939 in de streek van Diksmuide, Ieper, Poperinge, Roeselare en Tielt. Brugge: eigen beheer.
  • PA West-Vlaanderen, 1e afdeling, 948X (Diksmuide-Poperinge met uitbr. Veurne)

Lees meer over:

Terug naar boven