Emiel Lenoir

Buslijst LenoirIn de jaren 1920 schieten de werkliedendiensten richting Frankrijk als paddenstoelen uit de grond. Ook de broers Emiel en Maurice Lenoir uit Geluveld zien hier brood in. Wellicht starten ze in 1927 hun bedrijf op.

Samen met Kamiel en Sylvère Ameye beginnen ze een werkliedendienst tussen Geluveld, Menen, Tourcoing en Roubaix. In 1933 vragen ze een vergunning voor deze lijn aan bij de West-Vlaamse deputatie. Een KB van 26 juni 1934 geeft hen een machtiging voor tien jaar. Hun ritten volgen het ritme van de ploegdiensten van de bediende fabrieken.

Op dat ogenblik beschikt Emiel over een Bedford (later W.V.250), zijn broer Maurice over een Chevrolet (later W.V.254). De broers Ameye rijden met een Chevrolet van 29 plaatsen.

Na Kamiel (op 18 juli 1934) trekt ook Sylvère Ameye zich in februari 1935 terug, ze dragen hun rechten op de broers Lenoir over.

Intussen doemt de Tweede Wereldoorlog op. Frankrijk verbiedt vanaf 25 september 1939 het werkliedenvervoer. De broers moeten noodgedwongen hun lijn stopzetten. In de late jaren 1930 hadden ze nog twee GMC's aangekocht.

Na de oorlog gaan de broers elk hun eigen weg. Maurice richt in Zillebeke "Cars St-Christophe" op, terwijl Emiel vanuit Geluveld opnieuw werkliedenvervoer, en later ook schoolvervoer voor zijn rekening neemt.

Op 1 augustus 1954 richt hij samen met zijn schoonzoon Robert Saelens (de oprichter van het gekende Ieperse transportbedrijf Sitra) de "Etablissementen Emiel Lenoir" op. Op dat ogenblik beschikt hij over één Büssing en vier Scania-Vabis bussen, waarbij ondermeer Jonckheere voor de opbouw zorgt. Saelens is dan al op het overnamepad: in 1958 neemt hij het beheer van Govaert-Miny uit Oostende over.

Deze niet zo goede foto uit juni 1969 uit de collectie Shearman toont een Van Hool. Kort daarvoor heeft Lenoir de lijn 742 van Roland Cousin overgenomen. Of de bus ook van de vorige uitbater overgenomen is, weten we niet zeker.

dienstregeling

Wanneer in januari 1969 Roland Cousin uit Ieper de zijn uitbating op de lijnen 721 (Moeskroen-Le Bizet) en 742 (Ieper-Le Bizet) staakt, neemt Lenoir deze voorlopig over. Op 19 februari wordt Cousin failliet verklaard, en vanaf 6 mei 1969 is Lenoir definitief pachter van de Buurtspoorwegen op de lijnen 721 en 742. Of hij op dat moment ook bussen van Cousin overgenomen heeft, is niet duidelijk.

De zaterdagbediening op lijn 721 sneuvelt in 1971.

Met de invoering van de contracten in 1977 krijgt de firma het nummer 3021 toebedeeld. Eind jaren 1970 vervoegen twee Jonckheere TransCity op DAF chassis het wagenpark.

Intussen heeft de familie Saelens het beheer van de firma overgenomen. In 1984 verplaatsen zij de zetel naar de Pilkemsteenweg te Ieper. Na de overname van Ferry Cars uit Eeklo in 1981 volgt in juni 1987 de overname van Autobus-Autocars Parmentier uit Menen.

In de jaren 1980 wordt ondermeer deze A120 302109 aangekocht.

dienstregeling

Door de regionalisering gaat lijn 721 over naar de nieuwbakken TEC Henegouwen. Daar blijft ze nog even met dit nummer bestaan. In 1993 worden lijnen 67A (Komen-Le Touquet) en 721 herwerkt als lijnen 6 (Komen-Le Touquet) en 3 (Moeskroen-Komen). Sindsdien is Lenoir ook op lijn 6 te zien, en Yprabus op lijn 3. Eén bus wordt hiervoor naar het nieuwe contract 4641 overgeheveld.

 

Een A600 - in TEC beschildering - komt in maart 1992 nog als 302111 in dienst . Kort nadien zou de bus het nieuwe nummer 464111 krijgen.

dienstregeling

Met de nieuwe De Lijn-contracten verliest Lenoir lijn 742 aan Gruson Autobus uit Ieper. Wel haalt ze het pakket met lijn 65a (Menen-Ieper) binnen. De bussen van het zusterbedrijf Parmentier worden in het contract 5504 opgenomen.

Met Patrick Lanssens treedt in 2002 een nieuwe generatie in het bedrijf aan. Hij was toen reeds zaakvoerder van Ferry Cars.

In 2005 was deze 550430 de eerste gelede bus in de firma.

dienstregeling

In 2005 koopt de firma haar eerste gelede bus - een Mercedes Benz Citaro G - aan. Er zouden nog twee volgen. Als standaardbussen worden eerst vier Mercedes Citaro LE aangekocht; in 2013 maken twee MAN Lion's City hun opwachting. Voor het TEC-contract werd in 2006 nog een Mercedes-Benz Conecto aangeschaft.

In 2013 vervoegde ondermeer deze MAN Lion's City de firma.

dienstregeling

Sinds 2009 betrekt de firma een nieuwe garage in de Krommebeekstraat te Menen.

Bronnen:

  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 1040X (Geluveld-Menen grens)
  • Eigen documentatie
Terug naar boven