Emile Fenaux

Bekijk de buslijst Emile Fenaux Emile Fenaux uit Ellezelles (°1889) baat wellicht sinds begin jaren 1930 een lijn uit tussen Ronse, Schorisse en Oudenaarde. Op 5 juni 1931 krijgt hij per KB een machtiging voor tien jaar. Zijn bussen dragen de naam « Super Ideal Car ».

Op 3 januari 1934 volgt ook een machtiging voor de lijn Etikhove-Ronse, ook voor een termijn van 10 jaar. Deze lijn rijdt enkel op woensdag, marktdag te Ronse.

De dienstregeling van de lijn Ronse-Oudenaarde uit 1934. Doorblader de volledige dienstregeling.

dienstregeling

Fenaux neemt begin 1935 de lijn Ronse-Berchem-Ruien-Avelgem over van Pierre Bodson , die vervallen verklaard werd (K.B. 19.10.1935). De meeste ritten gaan tot Ruien, slechts tweemaal daags wordt Avelgem aangedaan. Fenaux heeft op 12 juni 1936 een machtiging voor tien jaar voor deze lijn op zak.

Hij vraagt in december 1937 de West-Vlaamse deputatie om het baanvak Ruien-Avelgem te mogen afschaffen. Hij stelt dat hij door de slechte staat van de weg Berchem-Ruien dit vak zelfs nooit uitgebaat heeft.

In de vooroorlogse periode vinden we drie bussen terug, met de nationale nummers 296, 297 en 298. Het gaat respectievelijk om een Chevrolet, een Minerva en een GMC.

Door de opeising van zijn bussen moet Fenaux zijn lijnen op 10 mei 1940 stilleggen. Nadien keren enkele bussen terug. Door een brief van het Ministerie van Verkeer worden op 27 december 1940 de diensten Ronse-Etikhove en Ronse-Ruien verboden. Wel mag hij de dienst Ronse-Oudenaarde verderzetten. Omdat de machtiging op 5 juni 1941 verstrijkt, wordt er op 11 juni 1941 een nieuwe gunning opgesteld. De dienst is beperkt tot 3 ritten een en terug. Of de lijn tot 1944 is blijven rijden, weten we vooralsnog niet.

Op deze uitsnede van een postkaart zien we de Berliet PCK van Emile Fenaux voor het station van Oudenaarde.

dienstregeling

Na de oorlog begint Fenaux terug te rijden op de lijnen Ronse-Oudenaarde en Ronse-Ruien-Kluisbergen. Hij baat beide lijnen privaat uit, d.w.z. dat ze niet onder de NMBS of NMVB vallen. In de dienstregeling komen we ze als 1017 en 1016 (later 1217 en 1216) tegen.

Op dat ogenblik heeft hij twee Schneider Rocket en een Dodge lopen op deze lijn. Op de lijn Ronse-Oudenaarde rijdt ook een Berliet PCK.

Kort hierop maakt Fenaux - die geen opvolging had voor z'n zaak - zijn bedrijf over aan Daniël Parmentier uit Waregem. Een KB van 17 juni 1954 keurt de overdracht van de lijnen goed. Parmentier zou een garage in Ronse inrichten (Elzeelsesteenweg 104). Of Parmentier ook de bussen overgenomen heeft, is niet duidelijk.

Bronnen:

  • PA Oost-Vlaanderen: 3e afdeling, 3/3225bis/1 (correspondentie ivm oorlog)
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 975Z (Ronse-Avelgem)

Lees meer over:

Terug naar boven