Edmond & René Favere

Dit artikel is niet volledig. Heb je zelf meer informatie over dit bedrijf? Contacteer ons dan.

Door een KB van 26 april 1933 worden Emond en René Favere uit Kortrijk pachters van de Buurtspoorwegen op de buslijn Kortrijk-Spiere-Pecq-Kortrijk. Deze lijn wordt op 27 april 1933 ingereden. Tegelijk komt er ook een uitbreiding tussen Spiere en Herseaux.

Op 7 januari 1936 wordt een uitbreiding in Bellegem - van de Kat tot aan de kerk - geopend.

De dienstregeling van de lijn Kortrijk-Doornik uit 1934. Doorblader de volledige dienstregeling.

dienstregeling

Tijdens de oorlogsdagen in mei 1940 wordt ook de spoorlijn Kortrijk-Oudenaarde getroffen. Daarom rijdt René Favere van 10 juni tot 15 augustus in opdracht van de NMBS een vervangdienst tussen Kortrijk en Anzegem.

Later dat jaar wordt de lijn Kortrijk-Doornik stilgelegd, dit op bevel van de militaire overheid.

Na de oorlog zouden de broers geen lijndiensten meer uitbaten. Wel verzorgen ze bijzondere diensten, later ook schooldiensten. Het bedrijf van René Favere bestaat tot op de dag van vandaag. Edmond Favere zou « Flandria Cars » oprichten. Edmond was ook nog 'n tijdje voorzitter van de Nationale Federatie van Autobus- en Autocarondernemers - afdeling West-Vlaanderen. Hij werd in 1946 door Jules Coussens opgevolgd.

Bronnen:

  • De Volder, D. (1982). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer vanaf 1919 tot 1939 in de streek van Izegem, Kortrijk, Menen en Moeskroen. Brugge: eigen beheer.

Lees meer over:

Terug naar boven