Florent Glorieux

Florent Glorieux uit Avelgem vraagt op 30 juli 1927 een lijn aan tussen Avelgem en Oudenaarde en tussen Avelgem en Kortrijk. Het gaat telkens om marktdiensten (respectievelijk op donderdag en maandag). Hij bezit dan een Chevrolet bus van 16 pk.

Op 28 mei 1929 vraagt hij ook een marktlijn aan tussen Avelgem en Doornik (op zaterdag, via Escanaffles, Celles, Molembaix, Velaines, Mourcourt en Kain). Deze lijn werd samen met enkele andere marktlijnen door de Henegouwse deputatie onderzocht, en er werd geen gevolg aan zijn vraag gegeven. Er komen dan wel marktlijnen naar Doornik: Celles-Molembaix-Doornik en Anseroeul-Celles-Doornik.

Ondertussen baat Glorieux deze lijn zonder vergunning uit met een bus die normaal op de dienst Avelgem-Kortrijk zou moeten rijden. Een KB van 25 juni 1929 geeft aan Florent Glorieux een machtiging om voor tien jaar de lijn Avelgem-Heestert-Zwevegem-Kortrijk uit te baten. Een KB uit 1931 beperkt de looptijd van de vergunning tot vijf jaar.

Aan de herberg A la Chasse Royale in de Avelgemse Leynseelestraat staan twee bussen van Florent Glorieux.

dienstregeling

Pas in 1931 (KB 13 mei) krijgt Glorieux een machtiging voor de marktlijn Avelgem-Oudenaarde (via Waarmaarde, Kerkhove, Elsegem en Petegem), dit op donderdag, marktdag te Oudenaarde. Vanaf 1935 (KB 12 september) vinden we op deze lijn extra ritten op maandag tussen Avelgem en Waarmaarde.

Ondertussen verviel in 1936 de machtiging van Glorieux voor de lijn Kortrijk-Avelgem. Omdat deze de spoorlijn 83 volgt, eist de NMBS de lijn voor haar op. Dit lukt: de sectie Kortrijk-Heestert wordt aan de NMBS gegund, die ze doorverpacht aan Buyse & Vandeweege uit Kortrijk.

In 1940 (KB 6 april) krijgt Florent Glorieux nog de toestemming om vanaf 13 mei 1941 de lijn Avelgem-Oudenaarde opnieuw voor 10 jaar uit te baten. Maar de oorlog maakte een einde aan deze lijn. Na de oorlog zou hij echter niet meer als exploitant terugkeren.

Wat vinden we terug als bussen? In het West-Vlaams busregister zijn geen bussen ingeschreven. Wel vinden we in archiefdocumenten een Dasse (met kenteken 88808) en een GMC (busnr 3, kenteken 206527) terug.

Bronnen:

  • De Volder, D. (1982). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer vanaf 1919 tot 1939 in de streek van Izegem, Kortrijk, Menen en Moeskroen. Brugge: eigen beheer.
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 606L (Avelgem-Oudenaarde)
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 936T (Doornik-Avelgem).

Lees meer over:

Terug naar boven