Frans Laureys

Buslijst Frans LaureysFrans Laureys, uit de Damstraat 32 te Hamme, vraagt op 18 maart 1925 samen met een zekere Jan Van den Berghe (ook uit Hamme) een lijn St-Niklaas-Hamme via Elversele aan. Ze beschikken over een Ford-T bus. In een brief uit januari 1926 laat Laureys aan de deputatie weten dat Van den Berghe zijn rechten op hem overgedragen heeft.

Op 27 december 1927 vraagt hij de lijn nogmaals aan. Ze loopt nu via Kettermuit en Elversele. Wellicht krijgt hij een voorlopige toelating. Het KB dat alles officieel maakt, volgt pas op 4 september 1929.

De dienstregeling van de lijn St-Niklaas-Hamme uit 1934. Doorblader de volledige dienstregeling.

dienstregeling

Wanneer midden 1935 de Autobussen der Vlaanderen hun machtiging voor de lijn St-Niklaas-Aalst ontnomen wordt, vraagt Laureys of hij zijn lijn tot in Dendermonde mag verlengen, tot zolang er een definitieve oplossing is.

Omdat de lijn grotendeels parallel loopt met de spoorlijn 56, beslist de NMBS de lijn voor haar op te eisen. De maatschappij dient bij de deputatie een dossier in voor de lijn St-Niklaas-Dendermonde.

Ondertussen beslist Laureys om zijn lijn aan de NMBS over te dragen. Dit gebeurt op 9 juni 1936. Een maand eerder (8 mei) verscheen al het KB dat de NMBS de machtiging voor de lijn St-Niklaas-Dendermonde verleende.

Een staatsiefoto van de levering van bus 3, een GMC met een opbouw van de Lierse carrossier Bostovo.

dienstregeling

De NMBS beslist om Frans Laureys als pachter te houden. In de NMBS dienstregeling krijgt de lijn het nummer 200.

Vanaf 23 oktober 1940 wordt de dienst verboden, omdat ze parallel loopt met de spoorweg. Ook is alle materieel opgeëist.

Na de bevrijding krijgt de NMBS op 20 maart 1945 een voorlopige toelating om de lijn terug op te starten. Ondertussen is Jules Siau partner geworden van Frans Laureys. In 1947 vinden we twee Renaults terug (33-7 en 33-26). Later komt daar nog een Büssing (33-43) bij.

In de dienstregeling vinden we de lijn als 237 terug, in mei 1952 als 266 hernummerd.

Op 2 juni 1957 wordt het reizigersverkeer op lijn 56 (St-Niklaas-Dendermonde) opgeheven. Er komt een vervangende busdienst 56, die de aanvullende dienst 266 opslorpt. Het zijn de Buurtspoorwegen die deze lijn voor de NMBS gaan uitbaten. De firma Laureys-Siau verdwijnt. Wellicht als compensatie voor zijn veloren ritten, begint Jules Siau op dezelfde dag te rijden op de vervangdienst 53a Gent-Londerzeel, die hij met Alfons De Decker deelt.

Bronnen:

  • PA Oost-Vlaanderen, 3e afdeling: 3/3059/6 (machtiging), 3/3219/13 (deugdelijkheidsnummers), 4798 (na-oorlogs dossier lijn 56a)

Lees meer over:

Terug naar boven