Gaston Likin - « Les Mickeys Cars »

Dit artikel is niet volledig. Heb je zelf meer informatie over dit bedrijf? Contacteer ons dan.

Buslijst Gaston Likin In 1931 vragen verschillende werknemers van de fabrieken van Tubes de la Meuse, Phénix-Works en de kristalfabrieken van Val Saint-Lambert aan François Legrand, die dan reeds de busdienst Haneffe-Les Cahottes uitbaat, om een verbinding vanuit Les Cahottes richting Jemeppe te exploiteren.

Omdat hij weigert, stellen ze hun vraag aan Gaston Likin (°Engis 1899) uit Engis. Hij vraagt op 13 oktober 1931 een lijn aan vanuit Flémalle (rue Maréchal Foch) via Souxhon en Mons om te eindigen in Les Cahottes. Hij start de exploitatie met tijdelijke machtigingen van de gemeenten.

Eind april 1932 vraagt het Ministerie hem zijn dienst te staken, zeer tot ongenoegen van de talrijke klanten. Uiteindelijk wordt de lijn vanaf 29 mei 1932 terug in dienst genomen. De lijn verlaat Souxhon ten voordele van Profondval.

Na een klacht van François Legrand, moet het vak Mons-Les Cahottes opgeheven worden. Hiertegen komen de klanten opnieuw in het verzet. Ze sturen een petitie naar het gemeentebestuur van Horion-Hozémont met de vraag om de dienst te herstellen.

Op dat ogenblik beschikt Gaston Likin over twee bussen: een Morris (nr. 1 - 20 plaatsen) en een Ford (nr. 2 - 17 plaatsen).

Behalve lijndienst, organiseert Likin ook een marktlijn op woensdag voor de handelaars van Stockay en hun goederen; terwijl hij op zondagen in mei, ritten verzorgt vanuit Flémalle-Haute naar de kapel van Trixhes.

Gaston Likin verhuist naar de rue du Vicinal in Mons-Les Cahottes, waar hij over een garage beschikt. De reizigers uit de nabijgelegen dorpen kunnen er hun fiets stallen en beschut wachten op hun bus. Het eindpunt te Flémalle is nabij het huis van zijn vader, die over een ruime garage beschikt waar het onderhoud plaatsvindt.

Om deze lijn een officieel karakter te geven, wordt er een openbare aanbesteding uitgeschreven. Twee kandidaten tekenen in: Likin en Legrand. Likin haalt het, dit wordt door het KB van 20 augustus 1934 bekrachtigd.

Op weekdagen worden elf heen- en terugritten aangeboden, op zondagen zijn dat er negen.

Omdat de lijn verlies maakt, bericht Likin de deputatie op 28 september 1935 dat hij van plan is om de lijn over te dragen aan de RELSE. De overdracht vindt plaats op 6 januari 1936.

In november 1938 vraagt Likin - die dan in de Chaussée des Alliés te Flémalle woont - of hij diensten op de lijn Engis-Stockay zou mogen uitvoeren, als pachter van de NMVB. Dit zou niet doorgaan, omdat deze lijn al toegekend was aan de RELSE.

Tekst: Michel Prégaldien.

Bronnen:

  • Documentatie M. Prégaldien
Terug naar boven