Jozef Bruggeman

Jozef Bruggeman uit De Klinge vraagt op 10 juni 1928 een lijn aan tussen De Klinge en Sint-Niklaas, via Paal, Drieschouwen, Kemzeke en Sint-Pauwels.

Ondanks het feit dat er tussen Sint-Niklaas en Kemzeke al enkele diensten (o.a. Wauters & Weyn) reden, krijgt Bruggeman op 9 augustus 1929 toch een machtiging van de bestendige deputatie. De goedkeuring vinden we terug in het KB van 5 februari 1930. Hij beschikt dan over een Ford met 15 plaatsen en een Ford met aanhanger, die plaats biedt aan 30 personen.

Er wordt niet elke dag gereden. Op zondag en maandag is er één heen- en terugrit, op zaterdag twee en op donderdag (marktdag te Sint-Niklaas) zijn er in de voormiddag maar liefst vier heen- en terugritten!

Vier jaar later is het al einde verhaal. Bruggeman verklaart dat hij in februari 1934 zijn bus verkocht heeft en bijgevolg geen ritten meer uitvoert. Aangezien de meeste dorpen op de lijn door andere diensten bediend worden, trekt de deputatie zijn machtiging in.

De bus in kwestie is wellicht een Büssing, met chassisnummer 37989 en motornummer 56808. Een zekere dhr Baert, uitbater van autocardiensten, verklaart in 1937 dat hij indertijd een bus van Bruggeman gekocht heeft.

Bronnen:

  • PA Oost-Vlaanderen: 3e afdeling, 3/3060/1 (dossier met machtiging)

Lees meer over:

Terug naar boven