Jules Coussens

Buslijst CoussensJules Coussens (1898-1978) is natuurlijk het meest gekend als de - soms eigenzinnige - politicus die jarenlang zijn stempel op de Kortrijkse politiek drukte. Tussen 1950 en 1958 was hij ook burgemeester van Kortrijk. Minder bekend is dat hij ook een autobusbusbedrijf uitbaatte.

Jules Coussens aan zijn busgarage (Verstraete, 2008)

dienstregeling

In januari 1945 start de NMBS met een directe lijn tussen Kortrijk en Brugge. Deze lijn 421 wordt verpacht aan Jules Coussens uit Kortrijk.

Hij was dat jaar als zelfstandig ondernemer begonnen onder de naam « Autobusuitbating J. Coussens ». Begonnen met een enkele autobus verwerft hij naar een jaar drie bussen. Hieronder bevinden zich een Mack en een Panhard. Wellicht was de derde bus een Latil.

Jules Coussens werd in 1946 (en dit tot 1953) ook voorzitter van de Nationale Federatie van Autobus- en Autocarondernemers - afdeling West-Vlaanderen. Hij volgde Edmond Favere op. Als secretaris zou hij de jonge Rudolf Vanmoerkerke [1] aantrekken.

Lijn 421 volgde de oude steenweg van Kortrijk naar Brugge, via Ingelmunster, Meulebeke ’t Veld, Egemkapel, Zwevezele Hille en Oostkamp. Dagelijks zijn er drie heen en terugritten. Met de dienstregeling die op 18 mei 1952 ingaat, verandert het lijnnummer van 421 naar 208.

De uurregeling van lijn 421 uit de winterdienstregeling van 1949-1950.

dienstregeling

Op 22 mei 1955 begint Coussens - samen met Gaston Verleyen uit Ingelmunster - op de nieuwe vervangingslijn 66A (Kortrijk-Roeselare, met een uitbreiding vanuit Izegem naar Ingelmunster) te rijden. Tegelijk wordt lijn 208 opgedoekt.

Vanaf de late jaren vijftig tot begin jaren 1970 is hij altijd een trouwe AEC klant geweest. Enkel voor z’n laatste bus moest hij op Leyland overschakelen. Jonckheere verzorgt in de meeste gevallen de opbouw.

Aan het Roeselaarse station zien we de 23-291. Deze AEC Regal Mark VI/Jonckheere stamt uit 1969 en werd ook door Verleyen overgenomen. © coll. R. Van Poppel.

dienstregeling

Op 31 december 1976 rijdt de laatste bus van Jules Coussens uit. De dag erna wordt Verleyen de enige exploitant op lijn 66A. Vier bussen van Coussens worden door Verleyen overgenomen. Jules Coussens overlijdt op 30 juli 1978.

Noten en bronnen:

  • De Volder, D. (1984). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer in de provincie West-Vlaanderen. Periode 1945 tot en met 1963.. Brugge: eigen beheer.
  • Wikipedia: Jules Coussens
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 30/1516 (Kortrijk-Brugge) en 1e afdeling, 30/1628 (Kortrijk-Roeselare, 66A)
  • Verstraete, P.J. (2008). Jules Coussens, geboren dwarsligger. Kortrijk: Groeninghe.

Lees meer over:

Terug naar boven