Nees & De Keyser

Buslijst Nees & De KeyserBegin 1937 wil de provincie een busdienst Eeklo-Zelzate inrichten. De NMBS vindt dat een verdubbeling van de spoorlijn nutteloos is, behalve dan op het vak Ertvelde-Zelzate. Dit omdat Ertvelde-dorp redelijk ver van het spoor verwijderd is. Daarom zou het vak aan een andere busdienst gehecht kunnen worden.

Omdat de NMBS vanaf 10 mei 1937 de lijn Zelzate-Wachtebeke-Gent uitbaat, zou de busdienst Zelzate-Ertvelde als uitbreiding van deze dienst gezien kunnen worden.

Het plan komt in februari 1938 terug boven water wanneer de spoorwegen de weinig populaire treinen tussen Eeklo en Zelzate (via Lembeke, Kaprijke, Boekhoute en Assenede) door een busdienst wil vervangen. Slechts drie treinparen zouden blijen rijden.

Het duurt dan nog een jaar - we schrijven 21 februari 1939 - wanneer de NMBS de buslijn Eeklo-Bassevelde-Boekhoute-Zelzate aanvraagt, met een variante via Oosteeklo en Zelzate. Het Ministerie gaat akkoord, op voorwaarde dat de NMBS de NMVB een concurrentievergoeding van 1% betaalt.

De dienstregeling van lijn 195 uit 1939. De variante via Ertvelde zou kort nadien al verlaten worden.

dienstregeling

Op 13 april krijgt de NMBS een voorlopige toelating. Ze mag vanaf 16 april gaan rijden. Als pachters worden Nees & De Keyser aangetrokken. In de dienstregeling vinden we de lijn als 195 terug. Al op 8 mei laat de maatschappij weten dat ze de variante via Ertvelde laat vallen.

Nees & De Keyser - afkomstig uit Antwerpen - gebruiken vijf bussen, die de deugdelijkheidsnummers O.V.96 tot O.V.100 krijgen, waarvan er vier afkomstig zijn van Alfons Van Looy. Het Ministerie van Verkeer meldt ook dat het voertuig REO enkel als autocar gebruikt zal worden. Ook gebruiken ze in de loop van juli 1939 een autobus van Emiel Volckaert uit Adegem.

In augustus 1939 laat de NMBS weten dat ze afziet van verdere exploitatie van de buslijn Eeklo-Zelzate. Als reden worden de tegenvallende opbrengsten genoemd. De lijn was toen nog in onderzoek.

Pas in 1950 zou deze vervangende dienst terug verschijnen, dan met Mevr. Detré-Desmet als uitbaatster. Eén van hun bussen zou in 1945 bij De Duinen opduiken.

Bronnen:

  • PA Oost-Vlaanderen, 3e afdeling: 3/3225/20 (dossier over de lijn en voorlopige machtiging)

Lees meer over:

Terug naar boven