Octave Rottiers

Octave Rottiers uit Landskouter - firmanaam « Lancaster Cars » - begint na de Tweede Wereldoorlog met de uitbating van de lijnen Oudenaarde-Wetteren en Zottegem-Mater.

In april 1952 laat hij het Oost-Vlaamse provinciebestuur weten dat hij zijn zaak aan August Lievijns overdraagt. Lievijns, die voor hem als technieker werkte, zou een Bedford bus van hem kopen en zou de lijn Zottegem-Mater op 1 mei 1952 overnemen. Een zekere Haenecant uit Gentbrugge zou de lijn Oudenaarde-Wetteren overnemen. De deputatie keurt dit alles op 25 april 1952 goed. Maar het Ministerie van Verkeer gaat niet akkoord, dit omdat zowel de NMBS als de NMVB hun voorkeurrecht lieten gelden. Rottiers tekent beroep aan.

De dienstregeling van lijn 1018 (Wetteren-Oudenaarde) uit de zomerdienstregeling 1950.

dienstregeling

Ondertussen gaat Haenecaent failliet, en voert Lievijns – nog zonder gunning – diensten uit op de lijn Mater-Zottegem. Vanaf oktober 1952 huurt Rottiers een bus bij autocarist Poppe uit Gent om zelf de lijn Wetteren-Oudenaarde uit te baten.

De machtiging voor de lijn Oudenaarde-Wetteren vervalt op 31 december 1952. Rottiers verzaakte aan zijn uitbating en vroeg de terugbetaling van zijn borgsom aan de deputatie. In januari 1953 werd de dienst verzekerd door Rottiers, met gehuurd materiaal van Poppe uit Gent. Tijdens de maanden februari en maart werd de exploitatie waargenomen door Van Hove uit Massemen. Er kon hem geen voorlopige toelating verleend worden omdat hij het vereiste materieel niet bezat.

Vanaf 1 april 1953 voert Jozef Drapier uit Wetteren de lijn uit. Er wordt onderzocht of hij een voorlopige toelating zou krijgen. In 1955 zou de lijn Oudenaarde-Wetteren verdwijnen, en vervangen worden door een nieuwe dienst Wetteren-Zottegem, als vervanging van de buurttram.

Pas op 9 juni 1954 wordt de overdracht van Rottiers op Lievijns voor de lijn Mater-Zottegem goedgekeurd.

Bronnen:

  • Busdossier B.3218 (Oudenaarde-Mater)

Lees meer over:

Terug naar boven