Paul De Backer

Buslijst Paul De BackerSamen met zijn broer begint Paul De Backer op 4 juni 1928 te rijden op de lijn Oostende-Koksijde-De Panne en Veurne-Koksijde (Bad). Maar in 1930 gaan deze lijnen over naar de SATTRA.

Als deel van de NMVB lijn 331 wordt het baanvak Brugge-Gistel-Schore-Nieuwpoort op 12 juli 1930 in dienst genomen. De Buurtspoorwegen verpachten de lijn verder aan Paul De Backer. Hij woont op dat ogenblik in de Ridderstraat te Brugge en houdt er ook een garage open.

Het jaar erop (KB 12.11.1931) wordt hij ook aangesteld als pachter van de lijnen Brugge-Zeebrugge, Brugge-Blankenberge en Brugge-Wenduine, die deel uitmaken van de lijnen van de kust (317). Ook komt de uitbreiding Houtave (Strooienhaan)-De Haan in dienst. Daarnaast komen er nog uitbreidingen richting Veurne en Gistel-Leffinge-Stene-Oostende op de lijn Brugge-Nieuwpoort.

Op 25 maart 1933 begint De Backer als pachter van de NMVB te rijden op de lijn Brugge-Jabbeke-Vlissegem-De Haan.

De dienstregeling van de lijn Brugge-Oostende/Veurne uit 1934. Doorblader de volledige dienstregeling.

dienstregeling

Op de lijn Brugge-Nieuwpoort komt er vanaf 1 januari 1934 een uitbreiding naar de St-Godelievekapel (deze vergunning werd na 20 juni 1937 niet meer verlengd).

Vanaf 4 september 1934 rijdt De Backer ook op de lijn Brugge-St-Michiels, in opdracht van de Buurtspoorwegen. De twee varianten (Vogelzang en Kaas en Brood) blijven bestaan.

In 1937 vervallen de meeste van de gunningen. Zo wordt deze voor de lijnen Brugge-St-Michiels en Brugge-Zeebrugge niet verlengd. De lijn Brugge-Blankenberge gaat van de NMVB naar de NMBS over. Vanaf 4 juli 1937 is De Backer pachter op deze lijn, samen met Arthur Linglez.

Ergens in 1938 (de precieze datum kennen we niet) draagt hij z'n rechten over op Roger Simon, die als zijn « vennoot » omschreven werd.

De andere lijnen van de kust blijven onder NMVB vlag, maar de Buurtspoorwegen verpachtten ze nadien aan Gustaaf Bourgeois uit Wenduine.

In het West-Vlaams busregister worden in 1937 vier Miesses ingeschreven, gevolgd door een vijfde in 1938. Werden deze bussen nadien door Simon overgenomen? Deze vraag blijft tot nu toe onbeantwoord.

Bronnen:

  • De Volder, D. (1982). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer vanaf 1919 tot 1939 in de streek van Brugge, Knokke, Oostende en Veurne. Brugge: eigen beheer.
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 933X (Brugge-Blankenberge)
Terug naar boven